Gulli, KCJP/SIOM, 6248

Bild från M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA.
Fotograferat i Stockholm, juli 1966.
Basfakta:
  • Dansk signal: NQPV
  • Norsk signal: MPQF
  • Svensk signal: KCJP/SIOM
  • Svenskt reg. nr.: 6248
  • Längd: 22,15 meter
  • Bredd: 6,19 meter
  • Djup: 2,7 meter
  • Dräktighet:
    • 1920: 52,26 registerton
    • 1944: 50,7 registerton
    • 1949: 49,81 registerton
    • 1953: 49,93 registerton
    • 1954: 51,56 registerton
  • Riggning/typ: motorskonare/motorgaleas/motorfartyg
Historik:

1908
Fartyget är byggt av Gorm Clausen i Marstal i Danmark för Sofus Friis i Marstal och med namnet Aerö.

1916-09-20
Skeppsredare Thoralf Elmenhorst i Arendal i Norge köper fartyget. Köpet registrerat 20/3 1917 av byfogden i Arendal.

1920-04-20
Ett partrederi i Bergkvara köper fartyget för 38.000 kronor och till huvudredare utses handlaren i Bergkvara, Johan Herman Vilhelm Nyström. Ny hemort Bergkvara. Rederiet namnändrar fartyget till Gulli.

1925-03-18
För 20.000 kronor får fartyget ny ägare i form av ett partrederi i Figeholm och med Peter Johan Andersson i Figeholm som huvudredare. Ny hemort Figeholm.

1926-05-10
Skepparen Knut Theodor Engström, delägare i fartyget, köper samtliga andelar från sterbhuset efter tidigare huvudredaren och blir ensam ägare och huvudredare. Hemorten Figeholm kvarstår.

1930-03-13
John Manfred Johansson, skeppare i Sandviken på Öland är huvudredare i det partrederi som för 25.000 kronor är fartygets nya ägare. Ny hemort Sandviken, Öland.

1931-04-25
Rederiet ändrar fartygets hemort till Borgholm. Inga övriga ändringar.

1953-02-13
Ett partrederi i Djursvik med skepparen Anders Andersson-Kappel som huvudredare blir nya ägare till fartyget. Priset 40.000 kronor och hemorten blir Djursvik. Rederiet lät rigga om fartyget till motorgaleas vid Djursviks varv.

1968-05-14
Fartyget ändras till motorfartyg vilken innebär nytt Nationalitets- och registreringscertifikat. Inga övriga ändringar.

1970-11-04
Ivan Marcus Tann, Winston, Southwick och George Michael Seymour-Sloan, London i England köper fartyget för 33.500 kronor. Det utgår därmed ur svenskt register. Fartyget namnändras till Victoria.

1972
Fartyget köps av Boston Tea Party Ships & Museum i Boston, USA och riggas om till brigg i Thisted samt namnändras till Beaver II. Det anlände till Boston 1973. Det används idag och efter ytterligare ombyggnad som museifartyg och replika av det ursprungliga fartyget Beaver vilket var del i starten av den Amerikanska revolutionen.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista
  3. https://mfs.dk/frederik-frederichsen
  4. Danmarks skibslister.
  5. https://www.bostonteapartyship.com