Basfakta:
- Svensk signal: HPNR
- Svenskt reg. nr.: 2012
- Längd: 71,2 fot
- Bredd: 23,5 fot
- Djup: 9,2 fot
- Dräktighet:
- 1879: 89,15 ton
- 1890: 88,96 registerton
- 1895: 85,95 registerton
- 1902: 81,90 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1879
Byggd på varv i Figeholm av skeppsbyggmästaren Anders Peter Andersson för ett partrederi på orten med handlaren Johan Robert Theodor Löfstedt som huvudredare. Hemort för fartyget blev Figeholm.
Första fribrev utfärdat 26/5 1879.
1884-02-19
Johan Robert Theodor Löfstedt köper resterande andel i fartyget så att han nu blir ensam ägare och fortsatt huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1896-03-27
Efter att förre ägaren avlidit och att arvskifte gjorts så ägs fartyget nu av ett partrederi där kronolänsman Josef Valentin Malmberg utses till huvudredare. Hemort fortfarande Figeholm.
1898-02-22
Ett partrederi i Brantevik med skepparen Lars Nilsson som huvudredare blir nya ägare. Hemort Brantevik.
1906-04-04
Nu är hemorten Kalmar, efter att ett partrederi på orten köpt fartyget och utsett skeppsklareraren Hjalmar Alexius Höglund till huvudredare.
1907-06-03
Ännu ett ägarbyte, denna gång så att ett partrederi i Mönsterås är nya ägare och där handlaren Gunnar Johansson i Mönsterås utses till huvudredare. Hemort Mönsterås.
1911-01-26
Ett nytt partrederi i Timmernabben köper fartyget. Huvudredare blir skepparen Petter August Johansson i Timmernabben. Även fartygets hemort blir Timmernabben.
1916-05-01
Skeppshandlaren Gustaf Pettersson i Kalmar är ny ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Kalmar.
1916-10-10
Fartyget säljs för 7.000 kronor till kontorschefen Per Edmund Skoglund i Stockholm. Han är ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1916-11-29
Sprang läck 13/11 under resa från Stugsund mot Aalborg med en last av trä. Bogserades in till Kalmar för besiktning och blev kondemnerad.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat
- Boken ”Timmernabben, Skutor och skeppsbyggeri under 100 år”
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn