Basfakta:
- Svensk signal: HPLK (1878-94, JDNK (1894- )
- Svenskt reg. nr.: 1816
- Längd: 69,25 fot
- Bredd: 19,80 fot
- Djup: 7,70 fot
- Dräktighet:
- 1878: 60,49 ton
- 1881: 60,51 registerton
- 1895: 54,35 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1878
Byggd i Bergkvara av skeppsbyggmästaren Karl L:ilja för skepparen Karl Jonsson i Skällenäs, Bergkvara och som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort blev Bergkvara.
Första fribrev utfärdat 23/8 18738.
1887-03-10
Ett partrederi i Bergkvara med skepparen Anders Peter Svensson som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemorten Bergkvara kvarstår.
1894-11-23
Efter förändringar i rederiet så utfärdas Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan med den förändringen att fartygets signal ändras från HPLK till JDNK. Orsaken till ändringen anges ej.
Huvudredare och hemort lika som tidigare.
1900-03-21
Skepparen Per Andersson i Skällenäs, Bergkvara köper ensam fartyget för 1000 kronor samt blir huvudredare. Hemorten Bergkvara ändras ej.
1901-02-19
Ett partrederi i Skillingen med skepparen Nils Jönsson Wikström som huvudredare blir nya ägare och ny hemort blir Skillinge.
1904-01-25
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen Ola Ingvarsson i Skillinge till ny huvudredare. Hemort Skillinge kvarstår.
1908-08-10
Sjökaptenen Gustaf Oskar Bergström i Mönsterås blir huvudredare i det partrederi som nu är fartygets nya ägare. Ny hemort blir Mönsterås.
1911-04-04
Under resa från Mönsterås mot Stralsund med sparrar strandade fartyget utanför Risinge på Ölands västkust och kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat