Basfakta:
- Svensk signal: HMCP
- Svenskt reg. nr: 967
- Längd: 150 fot
- Bredd: 25,92 fot
- Djupgående: 14,75 fot
- Dräktighet:
- 1874: 78 nyläster eller 263,58 registerton
- 1877: 325,54 ton
- 1882: 340,69 registerton
- 1894: 321,22 registerton
- 1898: 299,41 registerton
- 1904: 286,61 registerton
- Riggning/typ: ångskonert
Historik:
1874
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av ingenjören John Fletcher som nybygge 126 för varvsägaren Gustaf Tillberg i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 28/11 1874
1875-04-20
Fartyget köps av ett partrederi under namnet ”Rederibolaget för ångskonerten Göthe” i Oskarshamn med Per Deurell som huvudredare. Inga övriga ändringar.
Fartyget klassades 1875 som ett första klassens fartyg och fick ha 425 passagerare på lastfritt däck.
1885-03-09
Det tidigare rederiet ingick i det nybildade Ångfartygs AB Fama i Oskarshamn som med detta tog över ägaransvaret för fartyget. Tidigare huvudredaren Per Deurell fortsatte som huvudredare.
Datum anger registreringsdatum för det nya bolaget.
1897-04-09
Fartyget köps för 25.000 kronor på auktion av ett partrederi i Karlshamn med tre deltagare och med skeppsklareraren Oscar Emanuel Lundström som huvudredare. Ny hemort blir Karlshamn.
1898-03-12
Det tidigare partrederiet säljer fartyget till Karlshamns Ångbåts AB med säte i Karlshamn. Tidigare huvudredare kvarstår.
1906-03-29
I ett meddelande till Kommerskollegium från rederiet meddelas att fartyget gått på grund vid Sebogrund i närheten av Landsort och blivit totalt vrak. Efter undersökning av Bergnings- och Dykeri AB Neptun intygas 30/11 1906 att fartyget att fartyget slagits av grundet och ligger som fullständigt vrak på djupare vatten.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Oskarshamnstidningen 22/8 1885