Basfakta:
- Svensk signal: HCQL
- Svenskt reg. nr.: 191
- Längd: 85,60 fot
- Bredd: 23,67 fot
- Djup: 9,60 fot
- Dräktighet:
- 1860: 63,78 svåra läster eller 36,74 nyläster
- 1862: 59,38 svåra läster eller 34,2 nyläster
- 1866: 35,5 nyläster eller 111,81 registerton
- 1877: 110,33 ton
- 1881: 109,57 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1860
Byggd i Påskallavik av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik. Till huvudredare utsågs handlaren Erik Callerström. Hemort Påskallavik.
Första fribrev utfärdat 6/7 1860.
1863-02-26
Ett partrederi i Viken köper fartyget och till huvudredare utses sjökaptenen Hans Nilsson. Fartyget hemort ändras till Viken.
1869-02-12
Sjökaptenen Johannes Fröberg i Arildsläge blir fartygets huvudredare när ett partrederi köper fartyget för 4500 riksdaler riksmark. Ny hemort Arildsläge.
1877-04-20
Ett partrederi i Pålsjö blir fartygets nya ägare och rederiet utser ryttmästaren G. A. Follin i Pålsjö till ny huvudredare. Hemort för fartyget blir Pålsjö.
1884-03-22
Fartyget köps av ett partrederi i Helsingborg med befraktningsagenten Axel Pyk som huvudredare. Ny hemort blir Helsingborg.
1892-05-20
Skepparen Lars Petter Magnusson är huvudredare för ett partrederi i Helsingborg som blir fartygets nya ägare. Hemort Helsingborg kvarstår.
1894-08-19
Under resa från Räfsö i Finland mot Kiel med trälast grundstötte fartyget vid Möjan i närheten av Sandhamn. Fartyget troligen vrak.
Noterbart är att fartyget finns med i Sveriges skeppslista för 1908 trots att det sannolikt utdömdes vid grundstötningen 1894. Några mönstringar i fartyget i Helsingborgs sjömanshus efter 1894 finns ej.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Helsingborgs Dagblad 1894-08-21
- Sveriges skeppslista
- Helsingborgs sjömanshus, Mönstringsliggare