Basfakta:
- Svensk signal: _
- Svenskt reg. nr.: 3340
- Längd: 46,8 fot
- Bredd: 16,5 fot
- Djup: 5,04 fot
- Dräktighet:
- 1862: 12,43 svåra läster eller 7,16 nyläster
- 1866: 30,61 registerton
- 1971: 9 nyläster eller 30,49 registerton
- 1898: 29,98 registerton
- Riggning/typ: slup
Historik:
1862
Fartyget är byggt i Påskallavik av skeppsbyggmästaren Nils Johan Carlsson för handlaren Erik Callerström i Påskallavik. Hemort således Påskallavik.
Första fribrev utfärdat 18/4 1864.
1867-06-18
Handlaren i Burgsvik, G. T. Romdahl, köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Ny hemort Burgsvik.
1870-03-08
Ett partrederi i Burgsvik med handlaren Jakob Timoleon Jakobsson som huvudredare blir fartyget nya ägare. Hemort Burgsvik kvarstår.
1872-04-13
Skepparen J. L. Montelius i Slite blir huvudredare i det partrederi som köper fartyget vars hemmahamn nu blir Slite.
1899-01-20
Edvard Gabriel Tycho Lindgren, skeppsredare i Fårösund, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Fårösund.
1905-08-07
Fartyget köps för 2.500 kronor av den i Västervik bosatte bergsingenjören Erik Wilhelm Tillberg och som ensam ägare blir Tillberg även huvudredare. Hemorten Fårösund kvarstår.
1906-10-13
Under resa från Gotland mot Gustafsberg med en last av kalk gick det på grundet Torskbådarna vid Mällsten i Danziger gatt. Dagen efter ökade vinden till storm varpå fartyget slogs av grundet och sjönk.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn