Basfakta:
- Svensk signal: HPNF
- Svenskt reg. nr: 457
- Längd: 138,85 fot (41,20 meter)
- Bredd: 25,10 fot (7,32 meter)
- Djupgående: 14,30 fot (4,25 meter)
- Dräktighet:
- 1878: 244,92 ton
- 1883: 289,32 ton
- 1889: 281,16 registerton
- 1894: 257,37 registerton
- 1903: 246,54 ton
- Riggning/typ: skrufångfartyg
Historik:
1878
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av ingenjören Carl Gustaf Hasselbom för ett partrederi med arton deltagare och med navigationsskoleläraren Johan Fredrik Olsson i Göteborg som huvudredare. Hemort Göteborg.
Första fribrev utfärdat 13/12 1878.
1893-04-11
Efter att ägandet i rederiet förändrats och att tidigare huvudredaren avlidit utses handlaren Ernst Johan Odenius i Göteborg till ny huvudredare. Hemort fortfarande Göteborg.
1900-08-08
Partrederiet ombildas till Ångfartygs AB Frigga med säte i Göteborg. Tidigare huvudredare och hemort kvarstår.
1916-02-21
Rederiet meddelar att styrelsens säte numera är Nyköping vilket även blir fartygets hemort. Som ny huvudredare utses delägaren och hamnkaptenen Nils Carl Malmberg i Nyköping.
Enligt tidningsuppgifter flyttar rederiet senare under året sitt styrelsesäte till Stockholm och som ny huvudredare tillträder direktören Claes Abrahamsén. Fartygets hemort ändras till Stockholm. (Information och tidpunkt om detta saknas i Certifikatet)
1916-12-23
Vid utgående från Raumo i Finland mot Stockholm utan last i stark dimma stötte fartyget på en mina, troligtvis tysk, varvid förskeppet sprängdes och fartyget sjönk på djupt vatten. En man omkom medan resterande i besättningen räddades av en lotskutter.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Dagens Nyheter 27/12 samt 28/12 1916
- Aftonbladet 27/12 1916