Freija (b 1850)

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 52,60 fot
  • Bredd: 17,40 fot
  • Djup: 6,55 fot
  • Dräktighet:
    • 1850: 18,25 svåra läster
    • 1861: 16,92 svåra läster eller 9,75 nyläster
    • 1866: 12 nyläster eller 39,79 registerton
    • 1875: 36,17 registerton
  • Riggning/typ: jakt/slup
Historik:

1850
Fartyget är byggt på Werkholmen i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Olaus Nordström för ett partrederi i Kivik med skepparen Håkan Frennesson i Kivik som huvudredare. Hemort Kivik.
Första fribrev utfärdat 15/6 1853.

1861-05-23
Skepparen Nils Hansson i Kivik köper fartyget och låter förbygga och rigga om det till slup i Mönsterås, vilket troligen görs av skeppsbyggmästaren Olaus Nordström. Då Hansson är ensam ägare är han även huvudredare. Hemorten Kivik ändras ej.
Nytt fribrev vid datum ovan.

1863
Huvudredaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. I övrigt inga ändringar. Inget separat fribrev utfärdat.

1867-03-04
Ett nytt partrederi i Kivik köper fartyget för 3.600 Riksdaler Riksmynt och utser skepparen Ola Mårtensson i Hvitemölla till huvudredare. Hemort fortfarande Kivik.

1871-04-17
Sjökaptenen Anders Eriksson blir ny och ensam ägare samt huvudredare till fartyget vars hemort nu är Simrishamn.

1873-03-04
Fartyget säljs till ett partrederi i Simrishamn med handlaren Adolf Thulin i Simrishamn som huvudredare. Hemort Simrishamn kvarstår.

1879-03-08
Efter ändringar i rederiet utses sjökaptenen Anders Eriksson återigen till huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1884-02-12
Nya ägare i rederiet gör att skepparen Ola Nilsson i Hoby utses till ny huvudredare. Simrishamn fortfarande hemort för fartyget.

1884-05-02
Kantrade i stormbyar utanför Mörbylånga under resa från Köpenhamn mot Mönsterås i barlast. Samtliga ombord omkom.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Cimbrishamnsbladet 1884-05-06