Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 52,60 fot
- Bredd: 17,40 fot
- Djup: 6,55 fot
- Dräktighet:
- 1850: 18,25 svåra läster
- 1861: 16,92 svåra läster eller 9,75 nyläster
- 1866: 12 nyläster eller 39,79 registerton
- 1875: 36,17 registerton
- Riggning/typ: jakt/slup
Historik:
1850
Fartyget är byggt på Werkholmen i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Olaus Nordström för ett partrederi i Kivik med skepparen Håkan Frennesson i Kivik som huvudredare. Hemort Kivik.
Första fribrev utfärdat 15/6 1853.
1861-05-23
Skepparen Nils Hansson i Kivik köper fartyget och låter förbygga och rigga om det till slup i Mönsterås, vilket troligen görs av skeppsbyggmästaren Olaus Nordström. Då Hansson är ensam ägare är han även huvudredare. Hemorten Kivik ändras ej.
Nytt fribrev vid datum ovan.
1863
Huvudredaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. I övrigt inga ändringar. Inget separat fribrev utfärdat.
1867-03-04
Ett nytt partrederi i Kivik köper fartyget för 3.600 Riksdaler Riksmynt och utser skepparen Ola Mårtensson i Hvitemölla till huvudredare. Hemort fortfarande Kivik.
1871-04-17
Sjökaptenen Anders Eriksson blir ny och ensam ägare samt huvudredare till fartyget vars hemort nu är Simrishamn.
1873-03-04
Fartyget säljs till ett partrederi i Simrishamn med handlaren Adolf Thulin i Simrishamn som huvudredare. Hemort Simrishamn kvarstår.
1879-03-08
Efter ändringar i rederiet utses sjökaptenen Anders Eriksson återigen till huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1884-02-12
Nya ägare i rederiet gör att skepparen Ola Nilsson i Hoby utses till ny huvudredare. Simrishamn fortfarande hemort för fartyget.
1884-05-02
Kantrade i stormbyar utanför Mörbylånga under resa från Köpenhamn mot Mönsterås i barlast. Samtliga ombord omkom.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Cimbrishamnsbladet 1884-05-06