Basfakta:
- Svensk signal: HDMJ
- Svenskt reg. nr.: 2552
- Längd: 89 fot
- Bredd: 19,5 fot
- Djup: 8,1 fot
- Dräktighet:
- 1875: 15,5 nyläster
- 1878: 94,12 registerton
- 1892: 92,83 registerton
- 1907: 75,41 registerton
- 1916: 83,38 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1870
Fartyget är byggt i Norrköping av skeppsbyggmästaren E. W. Heggblad för rederi i Norrköping och med namnet Western. Enligt Sveriges skeppslista så redas fartyget av AB P. Jansson & Co. och har Norrköping som hemort.
1879-01-18
Grosshandlaren Adolf Magnus i Göteborg köper ensam fartyget. Magnus blir även huvudredare. Hemort blir Göteborg.
1880-03-11
Handelsbolaget A. Bratt & Co i Göteborg är fartygets nya ägare. Till huvudredare utses handlaren Adolf Bratt. Fartygets hemort Göteborg kvarstår.
1881
Fartyget tillhör enligt Östgöta Correspondenten Hendén & Hansson i Motala.
1887
C. F. Sandberg i Göteborg är ny ägare till fartyget vars hemort nu är Göteborg.
1890
Fartygets nya ägare är Ångfartygs AB Göta Kanal i Stockholm. Det namnändras till Göta Kanal V med trolig hemort i Stockholm.
Noterbart är att det saknas information i form av fribrev och Certifikat från Kommerskollegium för perioden 1870-79 samt för 1881-92.
Uppgifterna för 1870-79 från Sveriges skeppslista och 1881-92 från fartygsregistren i Göteborgs- och Vadstenas sjömanshus.
1895-04-23
Fartyget köps redan 1892 av bruksägaren Peter Larsson i Thorskog vilket även blir fartygets hemort. Fartyget namnändras tillbaka till Western.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1897-06-04
Bergnings- och Dykeri AB Bottenhafvet i Stockholm blir fartygets nya ägare och hemort blir Stockholm. Huvudredare Oskar Ernfrid Wollert.
1900-05-15
Fartyget säljs till Bergnings AB Nord i Stockholm. Hemort kvarstår. Huvudredare Gustaf Edvard Lundqvist.
1905-03-28
Grosshandlaren Henrik Bernhard Burmeister är huvudredare för fartyget som för 7000 kronor köps av Henrik Burmeister & Co i Stockholm. Hemort Stockholm kvarstår.
1907-04-19
Sjökaptenen Adolf Holmgren i Vänersborg köper ensam fartyget som namnändras till Frans. Holmgren blir även huvudredare. Ny hemort blir Vänersborg.
1910-01-13
Skepparen Gustaf Hilding Larsson i Kolberga, Döderhult blir för 1200 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Kolberga, Döderhult.
1916-08-31
Grosshandlaren Atle Burman i Luleå blir för 3025 kronor ny huvudredare och ensam ägare till fartyget och låter förbygga det till motorfartyg. Ny hemort blir Luleå.
1916-11-02
Under resa från Stockholm mot Raumo prejades fartyget i Bottenhavet av tysk ubåt och sänktes efter beskjutning. Besättningen fördes ombord på svenska ångaren Runhild.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Fartygsregister i Göteborgs och Vadstenas sjömanshus
- Östgöta Correspondenten 1881-05-07