Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 61,20 fot
- Bredd: 20,60 fot
- Djup: 7,50 fot
- Dräktighet:
- 1827: 23 svåra läster
- 1941: 25,30 svåra läster
- Riggning/typ: jakt/slup
Historik:
Fartyget är byggt, troligen riggad som jakt, okänt år och av okänd byggmästare i Roslagen.
Fartygets historik fram till 1827 ej känd.
1827-08-07
Fartyget tillhör ensam handlaren Carl Magnus Rydberg i Kalmar. Rydberg var även huvudredare för sitt fartyg. Hemort Kalmar.
Fartyget förbyggdes av skeppsbyggmästaren Peter Ljungdahl och riggades om till slup i Pataholm under 1827.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1827-09-??
Information i fribrevet anger att fartyget troligen köpts av ett partrederi i Kalmar där antingen Nils Wickberg eller Johan Sjöberg är huvudredare.
Datum för köpet framgår ej.
1838-05-08
Ett nytt partrederi i Kalmar blir nu ägare till fartyget. Huvudredare ej angiven. Hemort troligen Kalmar.
1842-03-22
Provisionshandlaren Erik Engström i Mönsterås blir huvudredare i det partrederi som nu är nya ägare till fartyget. Hemort Mönsterås.
Ägarna lät skeppsbyggmästaren Per Brandting förbygga fartyget på varv i Mönsterås 1841.
Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.
1847-04-30
Ett partrederi med hemmansägaren Per Funkqvist i Gränebo, Mönsterås som huvudredare är nu fartygets ägare vars hemort Mönsterås kvarstår.
Fartygets vidare öden ej kända. Har du information som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och magistraten i Kalmar