Basfakta:
- Dansk signal: NGKM
- Svensk signal: JFPT
- Svenskt reg. nr.: 2538
- Längd: 114 for
- Bredd: 25,8 fot
- Djup: 12 fot
- Dräktighet:
- 1871: 189,5 registerton (dansk mätning)
- 1873: 194 registerton (dansk mätning)
- 1895: 180,14 registerton
- Riggning/typ: brigg/skonare
Historik:
1870
Byggs enligt bilbrev på varv i Påskallavik av skeppsbyggmästaren Nils Johan Karlsson för handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik. Det registreras inte i Sverige utan säljs samma år till E. B. Ohlsson i Köge, Danmark med namnet Vilhelmine.
1895-04-16
Ett partrederi i Limhamn med skepparen Per Mårtensson som huvudredare köper för 4725 kronor tillbaka fartyget till Sverige och namnändrar det till Familjen. Hemort Limhamn.
1897-05-17
Handlaren Gustaf Johansson är huvudredare i det partrederi i Karlshamn som är fartygets nya ägare. Ny hemort Karlshamn.
1899-02-06
Ett partrederi i Åhus med dragareförmannen Nils Mattsson som huvudredare köper fartyget för 3250 kronor och Åhus är ny hemmahamn.
På våren 1900 och i Lübeck, låter rederiet rigga om fartyget till skonare.
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat efter omriggningen utfärdas 26/6 1900.
1901-05-21
Handlaren i Östhammar Mathias Lundqvist, är huvudredare i det partrederi som köper fartyget och där Östhammar är ny hemort.
1902-05-28
Fartyget köps av Söderfors Bruk AB i Älvkarleby och det får hemorten Harnäs.
De nya ägarna avriggar fartyget för att använda det som kolpråm. Det utgår med detta ur registret.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- Rådhusrätten & Magistraten i Oskarshamn