Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 60,60 fot
- Bredd: 20,80 fot
- Djupgående: 8 fot
- Dräktighet:
- 1838: 29,68 svåra läster
- 1860: 30,51 svåra läster eller 17,57 nyläster
- Riggning/typ: slup
Historik:
1838
Byggd i Nyköping av skeppsbyggmästaren Carl Jacobsson för ett partrederi på orten med handelsfirman P. Z. & Fr. Tiselius som huvudredare. Hemort Nyköping.
Första fribrev utfärdat 17/5 1839.
1842-05-11
Ett nytt partrederi i Nyköping köper fartyget och till huvudredare utses bryggåldermannen Isaac Öberg. Hemort oförändrad.
1865-05-01
Skepparen i Hammarglo, Mönsterås Carl Peter Sjögren köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Hammarglo, Mönsterås.
1869-10-01
I tät dimma kolliderade slupen med ångfartyget Transit nr 1 varvid slupens bog krossades. Ångaren bogserade slupen till Simrishamn. Auktion på resterna av fartyget hölls i Simrishamn 4/1 1870.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Nya Dagligt Allehanda 1869-10-05
- Cimbrishamnsbladet 1869-12-31