Basfakta:
- Svensk signal: HPGL
- Svenskt reg. nr: 926
- Längd: 83,85 fot (24,9 meter)
- Bredd: 20,70 fot (6,15 meter)
- Djupgående: 8,95 fot (2,66 meter)
- Dräktighet:
- 1877: 95,22 ton
- 1895-04: 88,35 registerton
- 1895-06: 86,11 registerton
- 1918: 87,98 ton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1877
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Pettersson för ett partrederi i Oskarshamn med tre deltagare och med vice konsuln Adolf Johan Lundberg i Oskarshamn som huvudredare. Oskarshamn blev fartygets hemort.
Fartyget byggdes 1877 och mättes 15/10 1877 men kom inte att segla under det året.
Första fribrev utfärdat 30/4 1878.
1879-04-01
Efter förändringar i rederiet utses skeppbyggmästaren Carl Pettersson i Döderhult till huvudredare. Inga övriga ändringar.
1884-03-11
Efter ytterligare ändringar i rederiet utses nu kronolänsman i Oskarshamn Axel Gustaf Emil Angel till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1888-03-27
Nya ändringar i rederiet som innebär att skepparen Mårten Andersson i Döderhult blir ny huvudredare. Inga ytterligare ändringar.
1894-02-13
Tidigare huvudredaren Mårten Andersson i Oskarshamn köper alla andelar i fartyget och blir ensam ägare samt då även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1898-02-22
Ett partrederi i Brantevik med fjorton deltagare köper fartyget med skepparen Per Svensson Ungh i Brantevik som huvudredare. Fartygets hemort blir Brantevik.
1912-02-13
Skepparen Carl Olof Olsson i Mönsterås köper ensam fartyget för 3.000 kronor och blir dess huvudredare. Hemort Mönsterås.
1912-03-01
Den nye ägaren säljer en andel i fartyget som nu då redas av ett partrederi. Den nye delägaren, kontoristen John Emanuel Johansson i Mönsterås blir ny huvudredare.
1917-02-15
Fartyget säljs för 6.000 kronor till skepparen Axel Hjalmar Österberg i Norrköping som blir ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort Norrköping.
1917-02-19
Fartyget säljs igen, denna gång till AB Stannum i Stockholm för 8.000 kronor. Ingenjören John Bruneau blir huvudredare. Hemort Stockholm.
1918 är pråmen Express registrerad på AB Stannum i Stockholm. Troligen har fartyget ändrats till pråm. Fartyget saknas i 1919 år skeppslista.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets och registreringscertifikat.
- Stockholms sjömanshus, Mönstringsrulla 1918
- Sveriges skeppslista