Europa, JGHP, 2811

Basfakta:
  • Dansk signal: HBDM/NVSK
  • Svensk signal: JGHP
  • Svenskt reg. nr.: 2811
  • Längd: 23,29 meter
  • Bredd: 6,57 meter
  • Djup: 2,91 meter
  • Dräktighet:
    • 1895: 89,65 registerton
  • Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:

1867
Byggd som galeas i Marstal av skeppsbyggmästaren Jens Jensen Bager för skeppsredaren Hans Clausen Christensen i Marstal. Fartyget fick namnet Europa och blev hemmahörande i Marstal.

1883
Fartyget är registrerat på H. C. Christensens änka och fortfarande hemmahörande i Marstal.

1887
J. C. Carlsen är nu registrerad som fartygets ägare/redare. Fartyget, klassat som skonare och namnändrat till Niclas. Ingen ändring av hemort.

1895
Fartyget är registrerat på Sophie M. Hansen i Marstal och namnändrat till Laura No 47. Hemort som tidigare.

1895-09-24
Ett partrederi i Brantevik med skepparen Olof Andersson Anderberg i Brantevik som huvudredare, köper in fartyget till Sverige för 6000 kronor och namnändrar det tillbaka till det ursprungliga Europa. Hemort blir Brantevik.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1900-03-12
Rederiet utser skepparen Wilhelm Jönsson i Brantevik till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.

1903-03-09
Efter ägarändringar i rederiet så utses skepparen Bengt Andersson i Brantevik till ny huvudredare. Hemort Brantevik kvarstår.

1913-04-01
Ett partrederi i Misterhult köper fartyget och utser kronolotsen Johan Valdemar Sjödoff i Kråkelund till ny huvudredare. Fartygets nya hemort blir Kråkelund.

1916-05-12
Skeppsklareraren Jöns Peter Jönsson i Landskrona köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Ny hemort för fartyget blir Landskrona.

1916-06-27
Fartyget säljs till Rederi AB William i Landskrona. Jöns Peter Jönsson kvarstår som huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1918-05-16
Victor Svensson & Co AB i Stockholm köper fartyget för 22800 kronor och Stockholm blir hemmahamnen.

1919-06-13
A. A. Strandenaes i Dale, Söndfjord i Norge köper fartyget för 17500 kronor. I samband med försäljningen så utgår det ur svenskt register. Fartygets vidare öden ej kända.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister