Ester, 4989

Bild från Landskrona museum.
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 4989
  • Längd: 17,18 meter
  • Bredd: 6,22 meter
  • Djup: 2,03 meter
  • Dräktighet:
    • 1909: 34,14 registerton
    • 1930: 31,19 registerton
    • 1932: 30,89 registerton
    • 1936: 30,41 registerton
  • Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:

1909
Fartyget är byggt på Råå Skeppsvarv i Råå av skeppsbyggmästaren Sven Petter Nilsson för ett partrederi på Ven med skepparen Viktor Efraim Jönsson som huvudredare. Fartygets hemort Bäckviken, Ven.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 22/3 1909.

1912-01-20
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen John Leonard Johansson till ny huvudredare. Hemorten Bäckviken kvarstår.

1918-04-26
Ett partrederi i Oskarshamn med grosshandlaren Carl Sigfrid Alexius Boman som huvudredare köper fartyget för 25.000 kronor. Ny hemort blir Oskarshamn.

Bild från Oskarshamns sjöfartsförening (Copyright).

1924-02-16
Skepparen Jöns Petter Jönsson i Ålabodarna, Glumslöv är delägare och huvudredare i det partrederi som för 10.000 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort Ålabodarna.

1930-09-23
Skepparen Johan Stefanus Andersson på Ramholmen, Skaftö blir för 9.000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Ramholmen. Fartyget får i Lysekil 1930 en motor inmonterad så att det nu klassas som motorseglare.

1932-08-11
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga andra ändringar.

1934-09-22
För 9.000 kronor blir ett partrederi i Kristberg, Borensberg i Östergötland nya ägare till fartyget. Till huvudredare utses förvaltaren Bror Torsten Appelqvist i Motala. Fartygets hemort är nu Kristberg.

1939-01-05
Rederiet låter ändra fartygets hemort till Motala. Inga övriga ändringar.

1944-04-26
Skepparen i Vadstena, Karl Gustaf Karlsson, köper ensam fartyget för 10.300 kronor och blir tillika huvudredare. Ny hemort blir Vadstena,

1947-03-26
Ett partrederi i Södertälje blir för 14.000 kronor nya ägare till fartyget. Till huvudredare utses skepparen Sture Lennart Persson i Södertälje. Fartygets hemort nu Södertälje.

1947-08-20
Jan Åke Dahlqvist, skeppare i Nordingrå, är huvudredare i det partrederi som för 21.000 kronor är nya ägare till fartyget var hemort nu blir Nordingrå.

1959-12-08
Fartyget köps för 3.000 kronor av konstnären Jan Malte Nyberg-Tolf i Näske, Köpmanholmen för att användas som lustfartyg. Fartyget hemort Näske.

1961-08-??
Fartyget råkade, under resa mot Finland, ut för hårt väder på Bottenhavet och återvände mot svenska kusten för skydd men i tjockan så grundstötte det i Alviken intill Köpmanholmen där det så småningom har sjunkit och blivit vrak. Det avfördes ur svenskt fartygsregister 1964.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat