Enköping, JFBM/SEKG, 2190

Basfakta:
  • Svensk signal: JFBM/SEKG
  • Svenskt reg. nr: 2190
  • Längd: 29,20 meter
  • Bredd: 5,43 meter
  • Djupgående: 2,07 meter
  • Dräktighet:
    • 1875: 9,5 nyläster
    • 1882: 101,45 registerton
    • 1900: 93,01 registerton
    • 1920: 93,84 registerton
    • 1925: 89,22 registerton
    • 1935: 79,06 registerton
    • 1943-05: 47,03 registerton
    • 1943-07: 24,70 registerton
    • 1944: 36,64 registerton
    • 1945: 38,69 registerton
    • 1951: 113,83 registerton
    • 1952: 102,50 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg/motorfartyg
Historik:

1868
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren G. W. Svensson för Bockholmssunds Ångbåtsbolag under namnet Enköping och med hemort Enköping.

Fram till 1894 saknas fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat.

1875
Österby Ångfartygsbolag i Enköping blir för 37.000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort Enköping kvarstår.

1884-01
Enköpings Ångfartygs AB är nu nya ägare till fartyget.

1884-11
Ångfartygs AB Östhammar i Östhammar blir ägare till fartyget vars namn ändras till Östhammar och med hemorten Östhammar.
Rederiet erhåller första Nationalitets- och registreringscertifikat 31/12 1894.

1900-01-10
Fartyget som havererat säljs till A. P. Sjödin i Stockholm som låter reparera fartyget på Mälarvarvet i Stockholm.

1900-07-24
Fartyget säljs för 52.000 kronor till Ångfartygs AB Sigtuna-Sko i Sigtuna som låter namnändra fartyget till Skokloster med hemorten Sigtuna.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo220953).
Ur Carl Gösta Jacksons samling.
Public Domain Mark (PDM).
Här med namnet Skokloster.

1911-04-13
Ångfartygs AB Sylfid i Norrtälje blir fartygets nya ägare. Det namnändras till Arholma och med hemorten Norrtälje.

1913-07-07
Ett partrederi i Norrtälje med fabrikören Carl Gustaf Grönstedt som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemorten Norrtälje kvarstår.

1914-04-14
Rederiet låter namnändra fartyget till Väddö. I övrigt inga ändringar.

1914-08-08
Ångslupsbefälhavaren Johan Nyholm i Stockholm köper ensam fartyget och blir således även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.

1915-04-26
Agronomen Samuel Hultkrantz i Björnö, Gillberga i Värmland blir för 19.000 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars namn ändras till Glafsfjorden och med hemmahamnen Arvika.

Från Krister Blidsells fotosamling. Fotograf okänd.
Här under namnet Glafsfjorden.

1915-12-02
Ägaren säljer fartyget till Ångbåts AB Glafsfjorden i Arvika. Ingen ändring av namn eller hemort.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo57041).
Ur Carl Gösta Jacksons samling.
Public Domain Mark (PDM).

1920-10-14
Det tidigare rederiet slås samman med Ångbåts AB Byelfven där disponenten Edvard Rückler är huvudredare. Rederiet låter förbygga fartyget på Sjötorps skeppsvarv under 1920. Namn och hemort ändras ej.

1928-05-12
Rederiet utser fabrikören Nils Englund i Arvika till ny huvudredare. Inga övriga ändringar

1935-05-23
Av det tidigare rederiet som gått i likvidation köper ett partrederi på Styrsö fartyget för 14.000 kronor och utser eldaren Harry Emanuel Karlsson på Styrsö till huvudredare. Fartyget namnändras till Södra Skärgården och får Styrsö-Tången som hemort.

1943-05-06
Ett partrederi med skepparen Erik Valter Yngve Karlsson i Fisketången, Kungshamn som huvudredare blir för 18.000 kronor nya ägare. Fartyget namnändras till Soten och får Smögen som hemort.

1948-07-23
Ett nytt partrederi med skepparen Knut Viktor Emanuel Karlsson i Gravarne som huvudredare är nya fartygets nya ägare. Rederiet ändrar fartyget till motorfartyg genom att ersätta ångmaskinen med en Säffle råoljemotor. Fartygets hemort ändras till Gravarne.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo170367AF).
Foto: Fredh, Terje.
Erkännande (CC BY).

1957-06-14
Till ny huvudredare utser rederiet Erik Valter Yngve Karlsson. Ingen ändring av hemort.

1966-08-13
Rederiet låter ändra fartygets hemort till Kungshamn.

1972-09-04
Fartyget säljs till Handelsbolaget Bröderna Karlssons Båttrafik i Kungshamn. Tidigare hemort kvarstår.

1883-12-05
Fartyget registreras på Rederi AB Soten i Brastad efter att ha förvärvats 30/6 1878. Fartygets hemort Kungshamn ändras ej.

1991-03-04
Efter att ha köpt fartyget 1/1 1990 registreras det vid ovanstående datum på Ångfartygs AB Strömma Kanal i Stockholm. Det namnändras till Enköping och får hemmahamnen Stockholm..

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo193502DIA).
Foto: Bill Östring.
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA)

1999-02-02
Fartyget överfördes 1/1 1999 till Strömma Turism & Sjöfart AB i Stockholm. Det registreras på det nya rederiet vid datum ovan. Hemorten Stockholm kvarstår.

2011
Fartyget blir K-märkt av Statens Maritima Museer.

Fartyget går fortfarande i trafik på Mälaren och i skärgården från sin tilläggsplats i Nybroviken i Stockholm.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
  3. Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
  4. Transportstyrelsen, Sjöfartsregistret
  5. Vestmanlands läns tidning 1875-10-16
  6. https://www.skargardsbatar.se
  7. Wikipedia
  8. Sveriges skeppslista