Basfakta:
- Svensk signal: JFBM/SEKG
- Svenskt reg. nr: 2190
- Längd: 29,20 meter
- Bredd: 5,43 meter
- Djupgående: 2,07 meter
- Dräktighet:
- 1875: 9,5 nyläster
- 1882: 101,45 registerton
- 1900: 93,01 registerton
- 1920: 93,84 registerton
- 1925: 89,22 registerton
- 1935: 79,06 registerton
- 1943-05: 47,03 registerton
- 1943-07: 24,70 registerton
- 1944: 36,64 registerton
- 1945: 38,69 registerton
- 1951: 113,83 registerton
- 1952: 102,50 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg/motorfartyg
Historik:
1868
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren G. W. Svensson för Bockholmssunds Ångbåtsbolag under namnet Enköping och med hemort Enköping.
Fram till 1894 saknas fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat.
1875
Österby Ångfartygsbolag i Enköping blir för 37.000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort Enköping kvarstår.
1884-01
Enköpings Ångfartygs AB är nu nya ägare till fartyget.
1884-11
Ångfartygs AB Östhammar i Östhammar blir ägare till fartyget vars namn ändras till Östhammar och med hemorten Östhammar.
Rederiet erhåller första Nationalitets- och registreringscertifikat 31/12 1894.
1900-01-10
Fartyget som havererat säljs till A. P. Sjödin i Stockholm som låter reparera fartyget på Mälarvarvet i Stockholm.
1900-07-24
Fartyget säljs för 52.000 kronor till Ångfartygs AB Sigtuna-Sko i Sigtuna som låter namnändra fartyget till Skokloster med hemorten Sigtuna.
1911-04-13
Ångfartygs AB Sylfid i Norrtälje blir fartygets nya ägare. Det namnändras till Arholma och med hemorten Norrtälje.
1913-07-07
Ett partrederi i Norrtälje med fabrikören Carl Gustaf Grönstedt som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemorten Norrtälje kvarstår.
1914-04-14
Rederiet låter namnändra fartyget till Väddö. I övrigt inga ändringar.
1914-08-08
Ångslupsbefälhavaren Johan Nyholm i Stockholm köper ensam fartyget och blir således även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1915-04-26
Agronomen Samuel Hultkrantz i Björnö, Gillberga i Värmland blir för 19.000 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars namn ändras till Glafsfjorden och med hemmahamnen Arvika.
1915-12-02
Ägaren säljer fartyget till Ångbåts AB Glafsfjorden i Arvika. Ingen ändring av namn eller hemort.
1920-10-14
Det tidigare rederiet slås samman med Ångbåts AB Byelfven där disponenten Edvard Rückler är huvudredare. Rederiet låter förbygga fartyget på Sjötorps skeppsvarv under 1920. Namn och hemort ändras ej.
1928-05-12
Rederiet utser fabrikören Nils Englund i Arvika till ny huvudredare. Inga övriga ändringar
1935-05-23
Av det tidigare rederiet som gått i likvidation köper ett partrederi på Styrsö fartyget för 14.000 kronor och utser eldaren Harry Emanuel Karlsson på Styrsö till huvudredare. Fartyget namnändras till Södra Skärgården och får Styrsö-Tången som hemort.
1943-05-06
Ett partrederi med skepparen Erik Valter Yngve Karlsson i Fisketången, Kungshamn som huvudredare blir för 18.000 kronor nya ägare. Fartyget namnändras till Soten och får Smögen som hemort.
1948-07-23
Ett nytt partrederi med skepparen Knut Viktor Emanuel Karlsson i Gravarne som huvudredare är nya fartygets nya ägare. Rederiet ändrar fartyget till motorfartyg genom att ersätta ångmaskinen med en Säffle råoljemotor. Fartygets hemort ändras till Gravarne.
1957-06-14
Till ny huvudredare utser rederiet Erik Valter Yngve Karlsson. Ingen ändring av hemort.
1966-08-13
Rederiet låter ändra fartygets hemort till Kungshamn.
1972-09-04
Fartyget säljs till Handelsbolaget Bröderna Karlssons Båttrafik i Kungshamn. Tidigare hemort kvarstår.
1883-12-05
Fartyget registreras på Rederi AB Soten i Brastad efter att ha förvärvats 30/6 1878. Fartygets hemort Kungshamn ändras ej.
1991-03-04
Efter att ha köpt fartyget 1/1 1990 registreras det vid ovanstående datum på Ångfartygs AB Strömma Kanal i Stockholm. Det namnändras till Enköping och får hemmahamnen Stockholm..
1999-02-02
Fartyget överfördes 1/1 1999 till Strömma Turism & Sjöfart AB i Stockholm. Det registreras på det nya rederiet vid datum ovan. Hemorten Stockholm kvarstår.
2011
Fartyget blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Fartyget går fortfarande i trafik på Mälaren och i skärgården från sin tilläggsplats i Nybroviken i Stockholm.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Transportstyrelsen, Sjöfartsregistret
- Vestmanlands läns tidning 1875-10-16
- https://www.skargardsbatar.se
- Wikipedia
- Sveriges skeppslista