Basfakta:
- Svensk signal: HQRM
- Svenskt reg. nr: 2235
- Längd: 30,64 meter
- Bredd: 7,15 meter
- Djupgående: 4,0 meter
- Dräktighet:
- 1881: 227,60 registerton
- 1894: 220,11 registerton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1857
Byggd i Eckermünde i Tyskland och döpt till ”Gloria”.
1881-09-02
Fartyget hemmahörande i Stettin blev inköpt till Sverige för 9.000 kronor på en exekutiv auktion av konsuln Carl Laurentuius Ekman i Visby och som ensam ägare blev han då även huvudredare. Hemort Visby. Fartyget namnändrades till ”Emelie”.
Första fribrev utfärdat vid ovanstående datum.
1888-09-11
Ett partrederi i Oskarshamn med två deltagare införskaffar fartyget för 5.000 kronor och till huvudredare utses bleckslagaren Karl Johan Löfgren i Oskarshamn. Ny hemmahamn blir Oskarshamn.
1894
Efter en grundstötning vid Kråkelund förbyggs fartyget vid varv i Oskarshamn av byggmästaren N. P. Jacobsson. Huvudredare och hemort kvarstår som tidigare.
1901-04-01
Efter förändringar i rederiet utses till ny huvudredare handlaren Ernst Vilhelm Widenborg i Oskarshamn. Hemort som tidigare.
1904-03-14
Återigen ändringar i rederiet och nu utses skeppsmäklaren Erik Mauritz Alexius Hagström till huvudredare.
1906-03-09
Sjökaptenen Per Erik Wikholm i Oskarshamn köpte resterande andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1908-12-13
Under resa från Oskarshamn mot Methil med en last av props strandade fartyget på östra sidan av Utlängan. Vid besiktning på platsen ansågs fartyget vara vrak och kondemnerades.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns Sjöfartsförening.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn