Emelie, HQRM, 2235

Bild från Oskarshamns Sjöfartsförening (copyright).
Basfakta:
  • Svensk signal: HQRM
  • Svenskt reg. nr: 2235
  • Längd: 30,64 meter
  • Bredd: 7,15 meter
  • Djupgående: 4,0 meter
  • Dräktighet:
    • 1881: 227,60 registerton
    • 1894: 220,11 registerton
  • Riggning/typ: brigg
Historik:

1857
Byggd i Eckermünde i Tyskland och döpt till ”Gloria”.

1881-09-02
Fartyget hemmahörande i Stettin blev inköpt till Sverige för 9.000 kronor på en exekutiv auktion av konsuln Carl Laurentuius Ekman i Visby och som ensam ägare blev han då även huvudredare. Hemort Visby. Fartyget namnändrades till ”Emelie”.
Första fribrev utfärdat vid ovanstående datum.

1888-09-11
Ett partrederi i Oskarshamn med två deltagare införskaffar fartyget för 5.000 kronor och till huvudredare utses bleckslagaren Karl Johan Löfgren i Oskarshamn. Ny hemmahamn blir Oskarshamn.

1894
Efter en grundstötning vid Kråkelund förbyggs fartyget vid varv i Oskarshamn av byggmästaren N. P. Jacobsson. Huvudredare och hemort kvarstår som tidigare.

1901-04-01
Efter förändringar i rederiet utses till ny huvudredare handlaren Ernst Vilhelm Widenborg i Oskarshamn. Hemort som tidigare.

1904-03-14
Återigen ändringar i rederiet och nu utses skeppsmäklaren Erik Mauritz Alexius Hagström till huvudredare.

1906-03-09
Sjökaptenen Per Erik Wikholm i Oskarshamn köpte resterande andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.

1908-12-13
Under resa från Oskarshamn mot Methil med en last av props strandade fartyget på östra sidan av Utlängan. Vid besiktning på platsen ansågs fartyget vara vrak och kondemnerades.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  3. Oskarshamns Sjöfartsförening.
  4. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn