Emanuel, JMDH, 3854

Basfakta:
  • Norsk signal: JMKF
  • Svensk signal: JMDH
  • Svenskt reg. nr.: 3854
  • Längd: 20,51 meter
  • Bredd: 6,35 meter
  • Djup: 2,71 meter
  • Dräktighet:
    • 1901: 59,43 registerton
    • 1916: 63,43 registerton
    • 1919: 65,32 registerton
  • Riggning/typ: galeas
Historik:

1876
Byggd i Fjeldberg i Norge.

Tidigare historik fram till försäljningen till Sverige ej känd förutom att fartyget såldes till Sverige av Peder Lunde i Stavanger, vilket även var fartygets hemort.

1901-05-14
Inköpt till Sverige för 7500 kronor av ett partrederi med lantbrukaren Anders Persson i Gislöv som huvudredare. Fartygets hemort Gislöv.

1908-03-17
Ett partrederi i Skillinge med skepparen Måns Wickman som huvudredare blir nya ägare till fartyget. Ny hemort Skillinge.

1914-03-24
Ett nytt partrederi köper fartyget och som huvudredare utses sjömannen John Karlsson. Hemort Skillinge kvarstår.

1915-04-03
Lotsen Oscar Sjöberg i Pataholm blir huvudredare i det partrederi som för 1400 kronor är fartygets nya ägare. Ny hemort blir Pataholm.

1916-03-14
Fartyget köps för 2700 kronor av ett partrederi i Kalmar med grosshandlaren Carl Wilhelm Svensson som huvudredare. Fartygets nya hemort blir Kalmar.
Efter haveri besiktigas fartyget i Kalmar och kondemneras i juni 1916.

1916-10-30
Rederi AB Rigg i Stockholm blir för 2250 kronor fartygets nya ägare och där hemorten för fartyget blir Stockholm.
Troligen köper rederiet fartyget då det är kondemnerat och låter reparera det till fullt sjövärdigt skick..
Återinfört i registret och nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1918-04-09
Ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Johan Albert Johansson i Berga som delägare och huvudredare köper fartyget för 15000 kronor. Hemort blir Oskarshamn.
1921 meddelas Kommerskollegium av Johansson att hans partner i affären aldrig fullgjort sina ekonomiska skyldigheter vid köpet varför det i praktiken ägdes av Johansson själv. Vid nedanstående försäljning anges AB J. A. Johansson & Co som ägare.

1922-06-10
Av tidigare ägarens konkursbo köper fru Signe Bergman i Göteborg ensam fartyget för 3000 kronor och blir även huvudredare vars hemort nu är Göteborg.

1924-11-22
Skepparen Carl Johan Nilsson i Oskarshamn köper ensam fartyget för 3000 kronor och blir dess huvudredare. Hemort återigen Oskarshamn.

1928
Enligt information från ägaren till Kommerskollegium 10/1 1927 så var fartyget havererat och under försäljning. Sista mönstringen enligt Oskarshamns sjömanshus var 1926.
Enligt notering på Nationalitets- och registreringscertifikat så avregistrerades det 1928.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat