Elvira, HVGF, 2010

Basfakta:
  • Dansk signal: NMCG
  • Svensk signal: HVGF
  • Svenskt reg. nr.: 2010
  • Längd: 28,57 meter
  • Bredd: 7,80 meter
  • Djup: 3,77 meter
  • Dräktighet:
    • 1890: 178,06 ton
    • 1894: 166,73 registerton
  • Riggning/typ: brigg
Historik:

1855
Byggd i Nexö på Bornholm av timmermännen J. Brandt och H. L. Blem för konsuln M. J. Munch i Nexö. Hemort Nexö. Fartygets namn var Nexö.

1875
Såld till A/S Brig Nexö i Nexö med köpmannen P. Berg som huvudredare. Hemort Nexö.

1890-10-04
Fartyget köps in till Sverige för 3.800 kronor av handlaren Johan Robert Theodor Löfstedt i Figeholm och som ensam ägare blev han även huvudredare. Fartyget namnändras till Elvira och hemort blir Figeholm.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1896-03-27
Efter att förre huvudredaren avlidit bildas ett partrederi där kronolänsman Josef Valentin Malmberg utse till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1899-02-21
Med ändringar i rederiet utses handlaren Gottfrid Karl Teodor Löfstedt till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1902-03-14
Då ändringar av rederiets delägarskap skett utses skepparen Nils Peter Lindbom till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1910-08-05
Under resa i barlast från Kiel mot Ulvvik, Nordingrå norr om Härnösand så övergavs fartyget i hårt väder och i sjunkande tillstånd efter att ha sprungit läck i närheten av Gotska Sandön. Besättningen räddades av den norska ångaren Eva och ilandsattes i Helsingborg. Sjöförklaring gjordes i Helsingborg 1910-08-10.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister
  3. Oskarshamnstidningen 1910
  4. Boken ”Med Sejl, Damp & Motor” av Erik Pedersen. (ISBN 87 88179 35 4)
  5. https://vragwiki.dk
  6. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn