Elsi, SDOW, 8302

Basfakta:
  • Tysk signal: RMDV/DIVS
  • Svensk signal: SDOW
  • Svenskt reg. nr.: 8302
  • Längd: 20,09 meter
  • Bredd: 6,06 meter
  • Djup: 2,09 meter
  • Dräktighet:
    • 138: 51,84 registerton
    • 1939: 49,04 registerton
    • 1952: 49,11 registerton
  • Riggning/typ: galeas/motorgaleas/motorfartyg
Historik:

1901
Fartyget är byggt i Oberndorf a/d Oste i Tyskland och med namnet Helene Marie. Ägare och hemort ej ännu känt.

1904
Fartyget nu redat/ägt av J. D. Martens i Basbeck med hemort Hamburg och med namnet Hinrich.

1910
Ägt/redat av Peter Witt i Büdelsdorf. Hemorten Hamburg kvarstår.

1913
Cl. Sievers i Breiholz är ny ägare/redare. Ingen ändring av hemort.

1927
Markus Sievers i Breiholz är nu ägare/redare och hemorten är fortfarande Hamburg. Fartyget motoriseras 1927.

1932
Fartyget, under namnet Elsi Ploen, ägs nu av August Heinrich Claus Ploen från Kiel. Hemort Hamburg.

1938-10-28
Ett partrederi i Oskarshamn med skeppsmäklaren Karl Oskar Arvid Andersson som huvudredare köper fartyget för 8.300 kronor och namnändrar det till Elsi.
Fartyget repareras och en ny motor monteras innan seglationsstart 1939.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1956-01-20
Fartyget köps för 25.750 kronor av skepparen Sven Åke Vilhelm Adolfsson i Djursvik. Adolfsson blir även huvudredare. Ny hemort Djursvik.

1962-03-09
Skepparen Karl Johan Wiktorsson från Hörvik, Mjällby köper ensam fartyget för 20.000 kronor och som ensam ägare blir han även huvudredare. Fartyget nya hemort blir Hörvik.
1964 klassas fartyget om till motorfartyg. Förändringen gjordes redan av tidigare ägaren men rapporterades då ej in till Sjöfartsstyrelsen.

1973-05-29
Fartyget säljs för 8.000 kronor till Stewart R. Bowen i Laguna Beach USA.

Fartyget avregistreras från svenskt register och dess vidare öden ej kända.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Germanischer Lloyd