Basfakta:
- Svensk signal: JHPF/SKLU
- Svenskt reg. nr: 3188
- Längd: 26,56 meter
- Bredd: 7,30 meter
- Djupgående: 2,70 meter
- Dräktighet:
- 1898: 95,12 registerton
- 1926: 99,19 registerton
- 1940: 82,59 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1898
Byggd på Norra varvet i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för ett partrederi med tjugofyra deltagare i Brantevik och med lantbrukaren Nils Mårtensson i Simris som huvudredare. Hemort blir Brantevik.
Nationalitets och registreringscertifikat utfärdat 1898-04-22.
1926-04-19
Skeppsklareraren Hjalmar Höglund i Kalmar köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Fartyget namnändras till Jim och ny hemort blir Kalmar.
1929-01-21
Efter att förre huvudredaren avlidit så övertar hans hustru, Agnes Cornelia Höglund fartyget och posten som huvudredare.
1931-02-24
John Erik Samuelsson köper fartyget för 8.000 kronor 13/1 1931 och transporterar köpekontrakt och köpebrev till ett partrederi i Figeholm med tre deltagare och med nämndemannen Albert Larsson från Söderåkra som huvudredare utan någon ändring av pris. Nytt certifikat till rederiet vid datum ovan. Ny hemort Figeholm.
1939-09-10
Fartyget säljs för 3.500 kronor till konsul Nils Karl Arvid Friberg i Visby som blir ensam ägare och huvudredare. Fartyget förbyggdes och troligtvis motoriserades på Saltviks varv i Oskarshamn och namnändrades till Virgo. Ny hemort Visby.
1944-11-20
Under resa Västervik – Visby med en last av gengasved och träkol strandade fartyget ca 300 meter söder om Blåhälls fiskeläge i Tofta på Gotlands västkust. Efter besiktning förklaras fartyget för vrak som ej kan bärgas. Sjöförklaring vid Visby rådhusrätt 29/11 1944.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat