Basfakta:
- Engelskt reg. nr.:78420
- Svensk signal: JHCM/SDXI
- Svenskt reg. nr.: 3054
- Längd: 77,78 meter
- Bredd: 10,49 meter
- Djup: 5,87 meter
- Dräktighet:
- 1897: 1151,04 registerton
- 1917: 1127,98 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1878
Fartyget byggs av William Gray & Company Ltd i West Hartlepool för J. Merryweather & Co i West Hartlepool som nybygge 198 och med namnet Hathersage. Hemort West Hartlepool.
1897-04-17
Rederi AB Magnus Stenbock i Helsingborg köper in fartyget till Sverige för 6500 pund, namnändrar det till Ellen och med hemorten Helsingborg.
Interimscertifikat utfärdat vid datum ovan och ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 21/5 1897.
1917-10-20
Fartyget köps av för 1500000 kronor av Rederi AB Ätran i Falkenberg som även blir dess hemort.
1921-10-20
Sjökaptenen Filip Hultman i Göteborg köper fartyget för 75000 kronor och överför det till det nystartade Rederi AB Inga i Falkenberg för samma summa och villkor. Falkenberg blir fartygets hemort.
1923-11-01
Rederiet ändrar fartygets hemort till Göteborg.
1928-03-14
Firma W. H. Andersson i Oskarshamn blir för 94000 kronor fartygets nye ägare. Huvudredare är Walborg Helena Andersson i Oskarshamn som även blir fartygets hemort.
1939-03-29
Fartyget säljs till Rederi AB Ellen i Raumo, Finland för 40000 kronor. Ny hemort Raumo.
1942
Rederiet ändrar fartygets hemort till Helsingfors.
1944-09-21
Tas som krigsbyte av Tyska Kriegsmarine. Under vilket namn hon används framgår ej.
1946
Återlämnas till rättmätige ägaren, Rederi AB Ellen i Helsingfors.
1954
O/Y Danfin Shipping Ltd. AB i Helsingfors, Finland är ny ägare. Fartyget namnändras till Harriet med hemort Helsingfors.
1957-06-??
Ankom Hamburg för upphuggning efter att ha sjunkit i is vid Hangö 1957-03-20, bärgats och sålts för upphuggning.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://www.aanimeri.fi
- http://www.teesbuiltships.co.uk