Basfakta:
- Dansk signal: NMSC
- Svensk signal: KBDC/SIEG
- Svenskt reg. nr.: 5904
- Längd: 31,57 meter
- Bredd: 7,56 meter
- Djup: 3,39 meter
- Dräktighet:
- 1917: 159,95 registerton
- 1919: 163,61 registerton
- 1933: 153,63 registerton
- 1938: 152,73 registerton
- Riggning/typ: skonertskepp/motorskonare
Historik:
1904
Fartyget är byggt av N. P. Petersen i Gambøt, Thurø för Rederi A/S Rasmus W. Rasmussen i Thurø, Danmark. Fartyget fick namnet Maagen och Thurø som hemort.
1916-01-26
Fartyget köps av Sejlskibs-Selskabet Maagen A/S i Esbjerg och där Esbjerg blir fartygets nya hemort.
1917-03-15
Jørgen Henning Stegmann i Marstal är ny ägare och Marstal blir dess nya hemort..
1917-04-23
Ett partrederi i Bergkvara köper in fartyget till Sverige för 110000 kronor. Till huvudredare utses Johan August Mårtensson i Ragnabo, Söderåkra. Fartyget namnändras till Elise och får Bergkvara som hemort.
Interimistiskt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan. Ordinarie certifikat utfärdades 5/6 1917.
1919-03-17
Fartygets hemort ändras omkring tiden ovan från Bergkvara till Mörbylånga.
1930-04-25
Ett partrederi i Oskarshamn med glasmästaren Ernst August Pettersson som huvudredare blir för 16000 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu blir Oskarshamn.
Fartyget repareras och motoriseras på AB Saltviks Slip i Oskarshamn under 1933 och blir klassad som motorseglare.
1940-11-28
Under resa från Stockholm mot Memel med gasreningsmassa grundstötte fartyget i hårt väder och sjönk ca 3 distansminuter från Kiipsaar fyr på norra Ösel. Besättningen räddades dagen efter.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- http://www.thuroarkiv.dk
- Danmarks skibslister