Basfakta:
- Dansk signal: NSTW
- Svensk signal: KGMF/SIEK
- Svenskt reg. nr: 7426
- Längd: 34,61 meter
- Bredd: 8,07 meter
- Djupgående: 3,46 meter
- Dräktighet:
- 1914: 185,10 nrt (Dk)
- 1928: 187,35 registerton
- 1929: 190,98 registerton
- 1932: 177,60 registerton
- 1934: 181,78 registerton
- 1938: 181,74 registerton
- 1942: 187,08 registerton
- Riggning/typ: 3-mast skonare
Historik:
1914
Fartyget byggt på Johannes Ring Andersens skeppsvarv på Fredriksøen i Svenborg, Danmark för Sejlskibsselskabet 3-m. skonnert Elisabeth Eff A/S, Thurø.
1918-06-29
Sålt till Firma Petersen & Jensen i Svendborg, som vidaresålde samma dag till Panis Rederi-A/S.
1926-10-02
Fartyget köps på en tvångsauktion av konsul Axel Nielsen i Svendborg.
1927-07-06
Inköpt till Sverige för 28.000 kronor av ett partrederi med femton deltagare i Skillinge med skepparen Henrik Månsson, Skillinge som huvudredare. Hemort Skillinge.
1932-04-13
Huvudredaren meddelar Kommerskollegium att fartyget erhållit en Super Skandia 94,27 Hk hjälpmaskin och nu mäts till 177,60 nettoregisterton.
1945-04-05
Ett partrederi med två deltagare i Alsvik på Blidö med huvudredaren Karl Emil Andersson köpte fartyget för 120.000 kronor och hemort blev Alsvik.
1946-06-03
Ett partrederi i Oskarshamn med sjutton deltagare köper fartyget för 165.000 kronor och till huvudredare utsågs skeppsmäklaren Olof Leonard Laurell. Fartyget hemort nu Oskarshamn.
1947-09-27
Under resa från Stettin mot Oskarshamn med salt gick fartyget på grund i tjocka med laber NV bris och med smul sjö kl 23.10 2 nautiska mil väster om Doe Udde på Bornholm och blev senare totalt vrak.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Museiföreningen Hamnmagasinets Vänner, Figeholm
- http://www.jmarcussen.dk
- https://vragwiki.dk