Basfakta:
- Engelsk signal: VTNJ
- Engelskt reg. nr: 48637
- Svensk signal: HQJM
- Svenskt reg. nr: 59
- Längd: 30,85 meter
- Bredd: 6,88 meter
- Djupgående: 4,42 meter
- Dräktighet:
- 1880: 221,17 ton
- 1881: 228,47 registerton
- 1896: 222,24 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1864
Byggd av Arbroath Shipbuilding Co i Arbroath, Skottland som brigg för David Cargill, Arbroath. Fartyget registrerades 24/4 1864.
1880-10-11
Briggen köps från David Cargill av sjökapten Sven P. Andersson i Wäsby socken som blir ensam ägare och huvudredare. Hemort blir Höganäs. Fartyget behåller namnet Elisabeth.
1883 riggas fartyget om till skonare.
1892-03-22
Köps för 5.000 kronor av ett partrederi med nio deltagare i Kivik med folkskoleläraren Jöns Holm i Kivik som huvudredare. Hemort Kivik.
1896-12-01
Fartyget köps av fröken Elisabeth Dam, Oskarshamn för 3.500 kronor. Då Elisabeth Dam var omyndig trädde hennes far Karl Anker Dam , som var förmyndare, in som huvudredare och blev fartygets verklige ägare. Hemort Oskarshamn.
1897-01-07
Överges, under resa från Oskarshamn mot Leith med pitprops, efter upprepade grundstötningar utanför Orkneyöarna. Fartyget kondemnerades senare i Kirkwall och försåldes troligen på auktion på platsen.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Lloyds register
- www.clydeships.co.uk
- Oskarshamnstidningen