Basfakta:
- Svensk signal: HKCT
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 65,20 fot
- Bredd: 18,70 fot
- Djupgående: 9,88 fot
- Dräktighet:
- 1873: 24 nyläster eller 76,84 registerton
- 1876: 79,25 ton
- 1878: 77,23 registerton
- 1885: 74 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1837
Byggd på varv i Troense i Danmark troligen för ett partrederi med H. C. Giese som huvudredare. Hemort ej känd.
1863
Ägs/redad av E. Olsen i Blidal på Island.
1865
Okänd ägare och hemort.
Notera att den Danska historiken bygger på uppgifter som med viss säkerhet kan antas vara den Elisabeth som här avses.
Fartygsnamn, byggort och byggår är överensstämmande.
1873-05-05
Handlaren och vice konsuln Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn köper fartyget från Danmark för 7.000 svenska Riksdaler Riksmynt. Som ensam ägare blir han även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev enligt datum ovan.
1883-03-31
Ett partrederi i Oskarshamn är för 4.000 kronor fartygets nya ägare. Huvudredare är vice konsuln Adolf Lundberg i Oskarshamn. Hemort som tidigare.
1885-04-02
Ett partrederi i Kivik med skepparen Rasmus Månsson Rasmusson som huvudredare köper fartyget. Ny hemort blir Kivik.
1887
Då huvudredaren gjort konkurs erbjöds del av fartyget till försäljning, då liggande i Oskarshamn.
Samma år saknas fartygets signal i Sveriges skeppslista. Anledningen till avregistreringen ej känd.
Har du information om fartyget öde som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Sveriges skeppslista.
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Barometern 1887-03-23.
- http://www.jmarcussen.dk.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.