Basfakta:
- Norsk signal: JMWH
- Svensk signal: JKNQ
- Svenskt reg. nr.: 3442
- Längd: 25,67 meter
- Bredd: 7,30 meter
- Djup: 3,00 meter
- Dräktighet:
- 1899: 97,6 registerton
- Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:
1881
Byggd som galeas på gården Gravdal i Södra Hordland i Norge av skeppsbyggmästaren Haldor Gravdal och med namnet Ketil Motzfeldt för ett partrederi med troligt säte i Haugesund.
Historik fram till försäljningen till Sverige 1899 ej helt känd.
1899-04-29
Ett partrederi i Bergkvara med lantbrukaren Johan August Mårtensson i Ragnabo som huvudredare, köper fartyget för 9000 kronor av L. T. K. Geertsen i Stavanger. Fartyget namnändras till Elina och får Bergkvara som hemort. Det är vid registreringen riggat som skonare.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1903-03-26
Fartyget säljs till ett partrederi i Klintehamn på Gotland för 9000 kronor och till huvudredare utses handlaren Gustaf Adolf Norrby. Fartyget får Klintehamn som hemmahamn.
1915-08-17
Direktören Hans Karl Peter Fritz Jähkel i Vånevik, Döderhults socken, köper ensam fartyget för 6000 kronor och blir tillika huvudredare. Fartyget får Vånevik som hemort.
1916-01-17
Ett partrederi i Lerberget, där kontorschefen Nils Johan Emil Pålsson i Helsingborg utses som huvudredare, blir för 7500 kronor fartygets nye ägare. Ny hemort blir Lerberget.
1916
Fartyget som var under resa från Lörje mot Härnösand med kalksten sprang läck i öppen sjö så att det fick seglas på land vid Gotska Sandöns östra sida. Efter besiktning 8/11 förklarades det som vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat