Basfakta:
- Svensk signal: HPDG
- Svenskt reg. nr.: 2109
- Längd: 87 fot
- Bredd: 26,6 fot
- Djup: 11,9 fot
- Dräktighet:
- 1877: 174,51 registerton
- 1894: 167,33 registerton
- 1896: 166,55 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1877
Byggd som Dyring på varv i Västervik av skeppsbyggmästaren Carl Rudolf Fridell för handlaren Gustaf Ideström i Västervik som var ensam ägare och huvudredare. Hemort Västervik.
Första fribrev utfärdat 9/11 1877.
Noteras bör att Sveriges skeppslista anger 1879 att fartyget är byggt i England och 1887 anges att det tidigare hade namnet Eleanor.
Baserat på dessa uppgifter så anger Sveriges Skeppslista att fartyget förbyggdes i Västervik 1877.
Inget i källorna bekräftar detta. Bilbrev och bilattest i original saknas, endast vidimerade avskrifter finns i fribrev och certifikat.
Även Kommerskollegiums fribrevsdiarie och Västerviks sjömanshus fartygsregister samt tidningsartiklar anger att fartyget är nybyggt i Västervik 1877.
Det kan möjligen vara så att fartyget byggdes 1877 med några delar från Eleanor men att man vid registreringen ansåg att fartyget var att betrakta som nybyggt.
1901-04-19
Ett partrederi i Oskarshamn med förrådsförvaltaren Otto Thiman som huvudredare köper fartyget. Ny hemort blir Oskarshamn.
1908-03-09
Fartyget tillhör nu ett partrederi i Skillinge med skepparen Måns Wickman som huvudredare. Hemort Skillinge.
1909-12-23
Rederiet utser skepparen Andreas Jönsson Risberg till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1919-04-25
Skeppsmäklaren Carl Gustaf Carlström i Helsingborg är för 10.000 kronor ny ensam ägare och även huvudredare. Fartyget namnändrades till Trip. Hemort Helsingborg.
1919-12-??
Strandade vid Höjstrup strand vid Hellebaek norr om Helsingör. Man lyckades inte bärga fartyget trots ett antal försök. Vid besiktning 15/9 1920 kondemnerades fartyget och höggs troligen upp på platsen.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrevsdiarie, Fribrev och Certifikat
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns sjöfartsförening.