Basfakta:
- Svensk signal: HNPK
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 113 fot
- Bredd: 24,75 fot
- Djupgående: 11 fot
- Dräktighet:
- 1876: 201,65 ton
- Riggning/typ: Skonertskepp
Historik:
1877
Fartyget byggs på Oskarshamns Mekaniska Verkstad & Skeppsdocka AB av skeppsbyggmästaren Sven Olsson för ett partrederi bestående av två delägare med bruksägaren Gustaf Tillberg som huvudredare. Hemmahamn Oskarshamn.
Första fribrev daterat 1877-04-19.
1882-11-28
Andelarna i fartyget förändras så att handelsbolaget G & F Johansson i Oskarshamn blir nu den största ägaren. Huvudredare troligtvis Fredrik Johansson vilket dock ej anges i fribrevet, men haverirapporten till kommerskollegium den 10/8 1895 är undertecknad Fr Johansson.
1887-06-10
Ytterligare förändringar i rederiet återigen utan att huvudredare anges. Hemort kvarstår.
1895-05-28
På resa från Paranagua mot Rio Grande do Sul i Brasilien med bl.a. virke drev fartyget iland, med havererat roder och kapad rigg, i orkanliknande väder och hög sjö norr om Rio Grande do Sul i Södra Brasilien och bröts upp och blev totalt vrak. Fartyget var oassurerat. Besättningen räddades. Sjöförklaring inför Svenska & Norska konsulatet i Rio Grande do Sul.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev
- Boken ”Sjöfolk och kustbor berättade för Kerstin Werner” utgiven av Oskarshamns Sjöfartsförening. (ISBN:91-630-0546-8)
- Oskarshamnstidningen