Basfakta:
- Svensk signal: HGPS
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 78,50 fot
- Bredd: 23,60 fot
- Djup: 11,50 fot
- Dräktighet:
- 1857: 77,3 svåra läster
- 1866: 39 nyläster eller 121,88 registerton
- 1877: 120,09 ton
- 1882: 116,99 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1857
Byggd i Torps socken på Orust av skeppsbyggmästaren A. Olsson på Söbbön för ett partrederi på Gåsö med sjökaptenen Carl J. Olsson som huvudredare. Hemort Gåsö.
Första fribrev utfärdat 18/5 1857.
1872-02-29
Ett partrederi i Oskarshamn köper fartyget för 6.000 Riksdaler Riksmynt och utser skepparen Sven Johan Jonsson i Gammalnäs i Misterhults socken till huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1873-11-17
Lotsåldermannen Johan Fredrik Olsson i Oskarshamn köper ensam fartyget och blir då även dess huvudredare. Hemort kvarstår.
1877-04-10
Snickaren Nils Peter Thunqvist i Oskarshamn blir för 4.000 kronor ny och ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ingen ändring av hemort.
1878-04-23
Ägaren säljer del i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi i Oskarshamn. Förre ägaren kvarstår troligen som huvudredare.
1883-04-24
Ett nytt partrederi i Oskarshamn med vice konsuln Adolf Johan Nicolaus Lundberg som huvudredare tar nu över fartyget. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1884-03-21
Fartyget säljs till ett partrederi i Simrishamn med skepparen Johan Wilhelm Nilsson som huvudredare. Hemort blir Simrishamn.
1885-06-10
Under resa Norrland – Kolding med trävaror och i stark storm måste fartyget sättas på grund och bogserades senare in till Trelleborg. Strandningsauktion på fartygets inventarier hölls i Trelleborg 10/7 1885, så förmodligen blev fartyget kondemnerat.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Tidningen Öresundsposten 1885-06-16
- Tidningen Sydsvenska Dagbladet 1885-07-06
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn