![](https://www.oskarshamnssjofart.se/wp-content/uploads/2023/03/KLMF.A06192-1024x750.jpg)
Basfakta:
- Svensk signal: JHVM
- Svenskt reg. nr.: 3282
- Längd: 68,99 meter
- Bredd: 11,40 meter
- Djup: 7,13 meter
- Dräktighet:
- 1898: 1270,53 registerton
- Riggning/typ: fregattskepp
Historik:
1864
Byggd som byggnr. 30 på varvet Harland & Wolff i Belfast, Irland för Iron Ship Co i Bombay, Indien.
1869
Registrerad på J. Willis i London.
1876
Registrerad på J. Willis & Son i London.
1898-06-07
Ett partrederi i Oskarshamn med sjökaptenen Johan Erik Hagström som huvudredare är de nya ägarna till fartyget. Hemort Oskarshamn. Interimscertifikat utfärdat av generalkonsulatet i London vid datum ovan.
Ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 9/8 1898.
1900-11-06
Rederi AB Dharwar i Gävle köper fartyget och trolig huvudredare är I. Elfversson. Ny hemort blir Gävle.
1904-07-26
Till ny huvudredare utses troligen den verkställande direktören i rederiet, Erik Axel Brodin. Inge ändring av hemort.
1906-02-05
Då tidigare rederiet trätt i likvidation så köps fartyget av Nya Rederi AB Dharwar i Gävle. Ingen ändring av hemort eller huvudredare.
1909-04-01
Enligt dokumenten i Nationalitets- och registreringscertifikat så säljs fartyget i Le Havre av Nya Rederi AB Dharwar i likvidation till Gio. Batta Bertirello & Fratelli i Genua, Italien och utgår därmed ur svenskt register.
Information om köpare stämmer även med uppgifter i Lloyd’s Register 1909.
Enligt Boken ”Gävles segelfartyg i utrikes fart sedan 1750-talet” så säljs fartyget 1909 i Le Havre till Palermo för trolig upphuggning.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Boken ”Gävles segelfartyg i utrikes fart sedan 1750-talet” ISBN-978-91-977676-0-6
- Lloyd’s Register of Shipping
- Wikipedia