Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 59 fot
- Bredd: 18 fot
- Djup: 6,5 fot
- Dräktighet:
- 1828: 18 svåra läster
- 1834: 18,27 svåra läster
- 1837: 26,03 svåra läster
- 1839: 24,26 svåra läster
- Riggning/typ: jakt/slup
Historik:
1824
Fartyget är byggt som jakt i Idö by, Vätö av en ej namngiven byggmästare.
Historik före 1828 ej känd.
1828-07-11
Fartyget tillhör bokhållaren J. M. Bruun i Kalmar som låter förbygga fartyget i Kalmar under 1827. När Bruun blev ägare och huvudredare till fartyget framgår ej.
Ovanstående datum är då första fribrev är utgivet.
1830-06-11
Handlaren J. P. Dufvander i Döderhultsvik blir fartygets nye ägare och huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
1834-07-17
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med provisionshandlaren Carl J. Bergström i Döderhultsvik som huvudredare. Fartyget hemort Döderhultsvik bibehålles.
1836-06-21
Huvudredaren Carl J. Bergström köper samtliga andelar i fartyget så att han nu är ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemorten är fortfarande Döderhultsvik.
1837 förbyggdes fartyget i Döderhultsvik av timmermannen C. M. Hagenberg som även riggade om det till slup.
1839-10-22
Handlaren Nils Callerström i Kalmar köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Kalmar.
1841-04-02
Redas nu av ett partrederi efter att ägaren sålt andelar i fartyget. Callerström fortsätter som huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.
1841-10-22
Under resa från Lübeck not Kalmar i barlast strandade fartyget på Gedser rev och blev troligen vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie.
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat.
- Tidningen Svenska Biet 1841-11-10