Basfakta:
- Svensk signal: JBLG
- Svenskt reg. nr.: 311
- Längd: 18,8 meter
- Bredd: 5,62 meter
- Djup: 2,99 meter
- Dräktighet:
- 1892: 72,35 registerton
- 1894: 77,98 registerton
- 1895: 73,02 registerton
- 1907: 71,54 registerton
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1846
Fartyget byggt i Kappeln av skeppsbyggmästaren Rasmus J. Steen enligt bilbrev utfärdat 15/9 1846.
1892-09-24
Fartyget inköps för 2.750 kronor till Sverige från Assens i Danmark av ett partrederi i Oskarshamn med tullvaktmästaren Viktor August Laurentius Edvall som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid ovanstående datum.
1906-04-18
Fartyget köps av köpmannen Christian Theodor Linnell i Oskarshamn och som ensam ägare även blir huvudredare. Hemort som tidigare.
Under resa från Figeholm med okantade bräder sprang fartyget läck och tog sig in till Kalmar där det kondemnerades i november 1906.
1907-06-14
Ägaren låter förbygga fartyget på Oskarshamns Nya Skeppsvarv för 9.000 kronor och det konstateras efter besiktning att det är i fullt sjövärdigt skick. Det får nytt Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan och har vid tillfället även ändrat namn till Eva. I övrigt inga ändringar.
1912-03-18
Ett partrederi i Viken med skepparen Karl Petter Olsson som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemort blir Viken.
1922-07-22
Under resa Lörje- Kalmar med kalksten sprang fartyget läck och sjönk vid Heligholmen ca 6 nm från land. Besättningen som hade gått i livbåten upptogs av motorfartyget Blenda från Västervik och ilandsattes i Slite.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat