Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 1485
- Längd: 14,24 meter
- Bredd: 5,47 meter
- Djup: 2,08 meter
- Dräktighet:
- 1887: 33,05 registerton
- 1895: 31,59 registerton
- 1902: 30,84 registerton
- 1907: 31,08 registerton
- 1920: 28,12 registerton
- 1924: 28,51 registerton
- 1932: 27,26 registerton
- Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:
Fartyget är byggt i Tryckhålan på Orust okänt år och av okänd byggmästare.
Fram till 1887 saknas information om ägande.
1887-06-23
Skepparen Olof Abrahamsson i Ulfvesund, Resteröd är nu ägare till fartyget. Under året har han låtit skeppsbyggmästaren Simon Karlsson förbygga fartyget vid Tryckhålans skeppsvarv på Orust. Fartygets hemort är Ulfvesund.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1894-08-28
Ett partrederi i Råbäck med friherren Carl Gustaf Adolf Klingspor som huvudredare är fartyget nya ägare. Ny hemort blir Råbäck.
1901-01-04
Huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1904 förbyggs fartyget vid Sjötorps skeppsvarv.
1908-03-21
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Råbäck. Ingen ändring av huvudredare eller hemort.
1911-03-08
Efter förändringar i rederiet så utses bruksförvaltaren Johan Fredrik Eriksson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1920 förses fartyget med hjälpmaskin och klassas nu som motorgaleas. Nytt Certifikat utfärdas 11/8 1921.
1922-04-12
Rederiet utser Carl Vilhelm Orozco Klingspor till ny huvudredare. Hemort Råbäck kvarstår.
1937-07-19
Ett partrederi i Hjo med skepparen Axel Gustaf Georg Larsson som huvudredare blir för 5000 kronor fartyget nya ägare. Ny hemort blir Hjo.
1938-08-04
Skepparen Algot Erik Elmer Larsson, som tidigare var delägare köper nu samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Hemort Hjo.
1943-07-16
Skepparen i Oskarshamn, August Viktor Helge Andersson, blir för 7000 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1945-07-16
Under lastning av barrved vid Vinö i Misterhults skärgård, för vidare färd mot Oskarshamn, fattade fartyget eld och brann ner till vattenlinjen och kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat