Basfakta:
- Svensk signal: HBJQ
- Svenskt reg. nr.: 1398
- Längd: 145 fot
- Bredd: 31 fot
- Djup: 16,5 fot
- Dräktighet:
- 1867: 140 nyläster eller 395,59 registerton
- 1887: 415,42 registerton
- 1894: 392,62 ton
- Riggning/typ: skepp
Historik:
1867
Fartyget är byggt på Nynäs varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Johan Truelsson för ett partrederi på orten med handlaren Johan Ludvig Rosén som huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 20/8 1867.
1871-04-13
Ett partrederi i Helsingborg med handlaren Axel Pettersson som huvudredare köper fartyget och hemorten blir Helsingborg.
1887-07-13
Ett partrederi med sjökaptenen Jöns Petter Andersson blir fartygets nya ägare. Fartygets nya hemort blir Höganäs.
1894-07-19
Rederiet ändrar hemort till Helsingborg. I övrigt inga ändringar.
1895-12
Fartyget som var på resa från Sverige mot East London i Sydafrika med trälast grundstötte vid ingång till hamnen i East London så illa att det kondemnerades. Fartyget och inventarier såldes på auktion.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Öresundsposten 1896-01-29