Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 63,93 fot
- Bredd: 19,20 fot
- Djupgående: 6,7 fot
- Dräktighet:
- 1840: 29,36 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
Troligen byggd omkring 1813 på okänd plats i Sverige.
I fribrevet från 1843 anges att överstelöjtnanten Robert C:son Montgomery i Norrköping varit ägare till fartyget i ca 30 år och att det förbyggts på hans ägor i Blankaholm 1840.
1843-08-01
Ett partrederi i Norrköping med grosshandlaren Olof Eschelsson som huvudredare blir nya ägare och låter skeppsbyggmästaren Pehr Rundsten förbygga fartyget på gamla skeppsvarvet i Norrköping under året. Hemort Norrköping.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1849-07-16
Fartyget köps av ett partrederi med handlaren Johan Ludvig Rosén i Mönsterås som huvudredare. Hemort troligen Mönsterås.
1849-12-15
Fartyget som var på resa från Köpenhamn mot Kalmar i barlast strandade på Haddingarna och blev vrak. Besättningen räddades.
Fribrevet återsändes till Kommerskollegium 3/4 1850 av konsulatet i Rönne på Bornholm.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Post- Och Inrikes Tidningar 1850-01-08