Basfakta:
- Svensk signal: HFVB
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 63,85 fot
- Bredd: 21,65 fot
- Djupgående: 10,10 fot
- Dräktighet:
- 1844-07: 40,5 svåra läster
- 1844-10: 45,75 svåra läster
- 1865: 26,35 nyläster
- 1866: 26 nyläster eller 82,14 registerton
- 1875: 81,43 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1843
Byggd för grosshandelsbolaget Ebersteins & CO i Norrköping på eget varv av skeppsbyggmästaren A. J. Schylander.
Fribrev ej uttaget.
1844-07-26
Handlaren Thomas Frick i Malmö köper ensam fartyget och blir huvudredare. Hemort Malmö.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1856-04-01
Ett partrederi i Döderhultsvik/Oskarshamn köper fartyget och till huvudredare utses handlaren J. Widegren i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.
1858-05-14
Efter ändringar i rederiet utses handlaren Carl Wilhelm Reinius till huvudredare. Hemort som tidigare.
1859-04-09
Återigen ändringar i partrederiet vilket innebar att handlaren och rådmannen Johan August Ringners i Oskarshamn blir ny huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1865-03-01
Partrederiet utökas med grosshandlaren Erland Petersson som även blir huvudredare. Ingen ändring av fartygets hemort.
1871-01-01
Ett nytt partrederi i Oskarshamn med garveriidkaren Nils Erik Egnell som huvudredare köper nu fartyget för 4.500 Riksdaler Riksmynt. Oskarshamn är fortfarande fartygets hemort.
1873-03-20
Huvudredaren Nils Erik Egnell köper samtliga andelar i fartyget vilket gör att han nu är ensam ägare och fortsatt huvudredare för fartyget. Hemorten Oskarshamn kvarstår.
1873-04-10
Ägaren säljer andel i fartyget vilket innebär att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn. Huvudredare och hemort kvarstår.
1880-06-22
Ett partrederi i Misterhult blir nya ägare till fartyget och som huvudredare utses Sven Peter Johansson från Åby i Misterhults församling. Fartygets hemort ändras ej utan Oskarshamn bibehålles.
1881-05-06
Ett partrederi i Döderhult köper fartyget och utser hemmansägaren Per August Larsson i Flinshult till huvudredare. Fartygets hemort kvarstår.
1882-04-??
Strandade utanför Ljusne, dit fartyget var destinerat och blev totalt vrak. Besättning och en del tillhörigheter räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Oskarshamnstidningen 1882-04-22.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.