Charlotta (b 1813)

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 60 fot
  • Bredd: 19 fot
  • Djup: 9 fot
  • Dräktighet:
    • 1813: 25 svåra läster
    • 1822: 25,4 svåra läster
    • 1832-03: 25 svåra läster
    • 1832-05: 28,37 svåra läster
    • 1838: 28,75 svåra läster
    • 1839: 27,01 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:

1813
Fartyget är byggt av en ej namngiven byggmästare på gamla skeppsvarvet i Kalmar för handlaren Lars Brun i Kalmar och under namnet Catharina. Fartyget riggades som galeas och med hemorten Kalmar.
Första fribrev utfärdat 19/10 1813.

1817-04-03
Ett partrederi i Kalmar blir fartygets nya ägare. Hemort oförändrad.

1820-06-21
Coopvardiekaptenen John Bergendahl i Kalmar köper ensam fartyget vars hemort Kalmar kvarstår.

1822-10-08
Ett partrederi i Stockholm blir fartygets nya ägare vars hemort ändras troligen till Stockholm. Fartyget förbyggs troligen i Karlshamn under 1822.

1824-03-29
Grosshandelsbolaget Benedictsson & Comp. i Stockholm ny ägare. Hemort ej ändrad.

1828-07-08
Firman Kindberg & Jacobsson i Kalmar med handlaren i Kalmar, Adolph von Sydow som huvudredare, köper fartyget vars hemort återigen blir Kalmar.

1831-04-26
Handlaren Johan Peter Grandin i Kalmar är huvudredare för det partrederi som nu är ägare till fartyget. Ingen ändring av hemort.

1832-03-20
Rederiet låter namnändra fartyget till Charlotta. Inga övriga ändringar.

1833-04-01
Efter ändringar i partrederiet så utses handlaren Carl Magnus Rydberg i Kalmar till ny huvudredare. Hemorten fortfarande Kalmar.

1834-07-04
Tidigare delägaren, skepparen A. P. Andersson i Kalmar, är nu ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Kalmar kvarstår.

1838-08-24
Ett partrederi i Döderhultsvik med handlaren Anders Wijkström som huvudredare köper fartyget för 2.000 riksdaler riksmynt. Ny hemort Döderhultsvik. Rederiet låter skeppsbyggmästaren Peter Ljungdahl förbygga och rigga om fartyget till skonare i Döderhultsvik 1938.

1840-02-20
Fartyget säljs till ett partrederi i Malmö och får med detta hemorten Malmö.

Fartygets slutliga öde obekant. Sista kända fribrev är från 1842.

Finns senare information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev