Basfakta:
- Dansk signal: NFQK
- Svensk signal: HLBP
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 86 fot
- Bredd: 21,90 fot
- Djupgående:10,20 fot
- Dräktighet:
- 1857: 58,29 svåra läster
- 1866: 38,5 nyläster eller 120,58 registerton.
- 1877: 118,87 ton
- 1882: 127,76 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1857-06-22
Byggd i Lerhamn 1857 av skeppsbyggmästaren Ola Nilsson för ett partrederi i Helsingborg med sjökaptenen Nils Peter Andersson som huvudredare. Hemort Helsingborg.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1874-02-21
Sjökaptenen Martin Jönsson i Skogsdala, Mellby är huvudredare i det partrederi som är fartygets nya ägare. Ny hemort Kivik.
1882-03-04
Till priset av 9.000 kronor köper ett partrederi i Oskarshamn med vice konsuln Adolf Lundberg som huvudredare fartyget som får Oskarshamn som hemort.
1883-02-06
Skolläraren Jöns Holm i Kivik , som är huvudredare i det partrederi som blir nya ägare till fartyget. Ny hemort Kivik.
1893-03-10
Fartyget köps av ett partrederi i Fredericia i Danmark vilket även blir dess hemort.
1894-04-17
Under resa frän Brahestad till Hull sprang läck och sattes på grund på Gotska Sandön och förliste.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- http://www.jmarcussen.dk
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn