Basfakta:
- Svensk signal: HGPT
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 66,25 fot
- Bredd: 23 fot
- Djupgående: 9 fot
- Dräktighet:
- 1848: 44,8 svåra läster
- 1851: 43,5 svåra läster
- 1866: 28 nyläster eller 88,15 registerton
- 1876: 79,25 ton
- 1884: 79,71 registerton
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1833
Troligtvis byggd under året i Wismar.
1848
Under tysk flagg, hemma i Mecklenburg, strandade fartyget vid Döderhultsvik, utdömt som vrak och därefter på auktion 28/2 köpts för 784 Riksdaler Banco av skepparen Sven Peter Lagerhamn i Döderhultsvik som lät förbygga fartyget på Stora Varvet i Döderhultsvik av skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen.
1850
Fartyget köps efter förbyggnaden för 3.000 Riksdaler av Per Deurell i Döderhultsvik som blev ensam ägare och huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 20/8 1850.
1851-07-08
Ägaren försäljer del i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi med två deltagare i Döderhultsvik och där handlaren Nils Gustaf Deurell blir huvudredare. Hemort som tidigare.
1869-02-22
Efter att tidigare huvudredaren avlidit säljer sterbhuset dennes andelar i fartyget. Ny huvudredare blir sannolikt handlaren Erland August Maurin i Oskarshamn. Hemort oförändrad.
1872-02-29
Ägandet i rederiet ändras så att till ny huvudredare utses sjökapten Johan August Törngren i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.
1876-03-21
För 2.500 kronor blir det återigen ägarbyte för fartyget och som ny huvudredare i partrederiet utses sjökapten Johan Erik Hagström i Oskarshamn. Hemort som tidigare.
1882-04-29
Partrederiet förändras igen och nu utses vice konsuln Adolf Lundberg till huvudredare. Hemmahamn som tidigare, Oskarshamn.
1885-03-30
Efter ägandeförändringar i rederiet utses sjömanshusombudsmannen Seth Wickberg till huvudredare. Hemort som tidigare.
1887-05-17
För 700 kronor köper rådhusvaktmästaren Carl Fredrik Jansson ensam fartyget och blir då huvudredare. Hemort som tidigare.
1889-06-15
Handelsfirman Adolf Lundberg & Co i Oskarshamn blir för 1.000 kronor nya ägare till fartyget och vice konsuln Adolf Lundberg utses till huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1889-10-13
Under resa från Köpenhamn mot Oskarshamn i barlast strandade fartyget i hård storm och tjocka på sydvästra sidan av Hasselö utanför Karlskrona och blev någon dag senare totalt söderslaget av vågorna. Besättningen räddades
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamnstidningen 19/10 1889
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn