Basfakta:
- Svensk signal: HNSG
- Svenskt reg. nr.: 1871
- Längd: 72,14 fot
- Bredd: 23,52 fot
- Djup: 8,49 fot
- Dräktighet:
- 1877: 83,75 registerton
- 1894: 75,9 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1877
Byggd på Nynäs varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Sven Gustaf Nilsson för vice konsuln Johan Ludvig Rosén i Mönsterås. Han var ensam ägare och då även huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 14/6 1877.
1885-04-08
Ett partrederi i Mönsterås är nya ägare till fartyget och till huvudredare utses handlaren Axel Albert Johansson. Ingen ändring av hemort.
1907-04-02
Efter förändringar i partrederiet utses handlaren Gunnar Johansson i Mönsterås som ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1911-01-25
Vid konkurs av en tidigare delägare i fartyget köps det nu av skepparen August Theodor Nilsson i Tillingenabben. Han blir ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort blir Timmernabben.
1916-07-06
Ett partrederi i Norrköping är nu nya ägare. Som huvudredare utses trävaruhandlaren Einar Leonard Strömberg. Ny hemort för fartyget blir Norrköping.
1916-09-12
Skeppsmäklaren Axel Edvin Madsen i Söderhamn är för 6.000 kronor nu ensam ägare och huvudredare. Hemort blir Söderhamn
1917-07-04
AB Stannum köper fartyget för 8.000 kronor och förändrar det till pråm. Hemort Stockholm.
1921-05-12
Stockholms Transport och Bogserings AB köper pråmen för 20.000 kronor och namnändrar den till T. B. 231 och med hemort Stockholm
Fartygets signal saknas i Sveriges skeppslista efter 1919 varför man får anta att det utgått ur fartygsregistret vid förändringen till pråm. Slutligt öde obekant.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat