Basfakta:
- Svensk signal: HDGF
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 74 fot
- Bredd: 24,25 fot
- Djup: 10,54 fot
- Dräktighet:
- 1869: 43,5 nyläster eller 131,14 registerton
- 1879: 115 ton
- 1893: 114 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1869
Fartyget är byggt på Harö i Roslagen av skeppsbyggmästaren A. S. Cederblad för hemmansägaren Carl Peter Jansson i Bro. Fartygets hemort Harö by.
Första fribrev utfärdat 7/6 1869.
1870-04-27
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga övriga ändringar.
1885
Sveriges skeppslista för året anger samma huvudredare men att fartyget nu är hemmahörande i Misterhult.
1887
Återigen en uppgift från Sveriges skeppslista som anger samma huvudredare men att hemorten nu är Harö.
1889
Enligt Sveriges skeppslista är hon nu hemmahörande i Rörvik och med O. Eriksson som huvudredare
1893-94
Årets Skeppslista anger C. A. Pettersson som huvudredare och fartygets hemort till Stockholm.
1894?
Vid fartyget förolyckande anger sjöförklaringen, som finns med i fribrevet, att fartyget vid tillfället ägdes av Mathias Lundqvist och hemmahörande i Östhammar. När Lundqvist köpte fartyget anges ej.
1894-06-26
Fartyget förolyckades vid Bålsön utanför Hudiksvall.
Notera att uppgifterna för 1885 tom 1893-94 ej verifieras i fribrevet.
1885 års uppgifter anges även i Stockholms sjömanshus fartygsregister. Varken Oskarshamns eller Västerviks sjömanshus fartygsregister har någon registrering av fartyget.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Sveriges skeppslista
- Stockholms, Oskarshamns och Västerviks sjömanshus fartygsregister.