Carl, 3206

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 3206
  • Längd: 22,24 meter
  • Bredd: 5,90 meter
  • Djup: 1,95 meter
  • Dräktighet:
    • 1898: 39,84 registerton
    • 1924: 36,63 registerton
    • 1934: 38,97 registerton
  • Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:

1898
Fartyget är byggt i Norje, Blekinge av skeppsbyggmästaren Johannes Bengtsson för egen räkning och som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort Norje.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 10/5 1898.

1902-03-18
Fartyget säljs till skepparen Carl Johan Bengtsson i Norje för 10.000 kronor. Bengtsson blir även huvudredare och hemorten Norje kvarstår.

1903-03-09
Ett partrederi i Lörby, Blekinge med lantbrukaren Johan Andersson som huvudredare blir för 10.500 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu är Lörby.

1916-02-26
Skepparen i Böda på Öland, Nils Johan Viktor Pettersson köper ensam fartyget för 8.000 kronor och som ensam ägare blir han även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Böda.

1924-02-12
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. I övrigt inga andra ändringar.

1924-05-16
Fartyget erhåller ett nytt Certifikat efter att ha fått en motor inmonterat. Det klassas nu som motorskonare. I övrigt inga ändringar.

1937-08-27
Carl Johan Fritiof Wolff, köpman i Oskarshamn, köper fartyget för 12.000 kronor och hemorten blir nu Oskarshamn. Wolff är som ensam ägare även huvudredare.

1941-02-25
Fartyget säljs för 9.500 kronor till skepparen Karl Eurenius Eriksson i Öregrund som utser sin hustru Olga Siri Mariana Eriksson till huvudredare. Fartygets hemort är nu Öregrund.

1970
Efter att ägaren avlidit höggs fartyget upp. Avfört ur svenskt fartygsregister.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat