Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 3206
- Längd: 22,24 meter
- Bredd: 5,90 meter
- Djup: 1,95 meter
- Dräktighet:
- 1898: 39,84 registerton
- 1924: 36,63 registerton
- 1934: 38,97 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:
1898
Fartyget är byggt i Norje, Blekinge av skeppsbyggmästaren Johannes Bengtsson för egen räkning och som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort Norje.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 10/5 1898.
1902-03-18
Fartyget säljs till skepparen Carl Johan Bengtsson i Norje för 10.000 kronor. Bengtsson blir även huvudredare och hemorten Norje kvarstår.
1903-03-09
Ett partrederi i Lörby, Blekinge med lantbrukaren Johan Andersson som huvudredare blir för 10.500 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu är Lörby.
1916-02-26
Skepparen i Böda på Öland, Nils Johan Viktor Pettersson köper ensam fartyget för 8.000 kronor och som ensam ägare blir han även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Böda.
1924-02-12
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. I övrigt inga andra ändringar.
1924-05-16
Fartyget erhåller ett nytt Certifikat efter att ha fått en motor inmonterat. Det klassas nu som motorskonare. I övrigt inga ändringar.
1937-08-27
Carl Johan Fritiof Wolff, köpman i Oskarshamn, köper fartyget för 12.000 kronor och hemorten blir nu Oskarshamn. Wolff är som ensam ägare även huvudredare.
1941-02-25
Fartyget säljs för 9.500 kronor till skepparen Karl Eurenius Eriksson i Öregrund som utser sin hustru Olga Siri Mariana Eriksson till huvudredare. Fartygets hemort är nu Öregrund.
1970
Efter att ägaren avlidit höggs fartyget upp. Avfört ur svenskt fartygsregister.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat