Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 61 fot
- Bredd: 22 fot
- Djup: 9,5 fot
- Dräktighet:
- 1805: 42 svåra läster
- 1817: 41 svåra läster
- 1825: 39,35 svåra läster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
Fartyget kan vara byggt i Västervik, dock vid okänt år.
Historik fram till 1805 års registrering saknas.
1805-09-09
Fartyget registrerat efter att blivit förbyggt i Västervik på ett partrederi i Västervik. Någon huvudredare är ej angiven. Hemort Västervik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1827-05-18
Skepparen Gustaf Magnus Bäckman i Kalmar blir för 2.800 Rd Bco fartygets nye ägare och huvudredare vars hemort nu blir Kalmar.
1829-05-01
För 4.000 Rd Bco blir fartygets nye ägare skepparen Johan Sjöberg och då han är ensam ägare är hav även huvudredare. Hemort troligen Mönsterås.
1830-06-15
Ett partrederi i Mönsterås med handlaren Nils Önnerstedt som utsedd huvudredare blir för 4.000 Rd Bco fartygets nya ägare. Hemort Mönsterås kvarstår.
1831-06-21
Tidigare huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget och blir således ensam ägare och fortsatt huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1835-11-19
Strandade i hård storm och blev vrak på västra sidan på Darss på tyska kusten under resa från Apenrade mot Kalmar. En man ur besättningen spolades överbord och omkom.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie
- Stockholms Dagblad 10/12 1835.