Basfakta:
- Dansk signal: NHCJ
- Finsk signal: TPNC
- Svensk Signal: JSRG
- Svenskt reg. nr: 5337
- Längd: 34,76 meter
- Bredd: 7,42 meter
- Djupgående: 3,77 meter
- Dräktighet:
- 1912: 199,23 registerton
- 1925: 215,09 ton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1864
Fartyget är byggt på Prince Edvard Island i Canada med namnet Glencairn.
1865
Registrerad på J. Ross och med hemorten Liverpool.
1871
Inköpt i Malmö till ett partrederi med köpmannen Mogens Christiansen som huvudredare i Rönne på Bornholm för 6.695 Danska Riksdaler. Namnändras till Bornholm och med hemort Rönne.
Fartyget ombyggt i Rönne 1878.
1912-06-07
Fartyget köps av skeppsmäklaren Carl Dam i Oskarshamn för 2.500 kronor 24/4 1912 från ett partrederi i Rönne på Bornholm och överförs till direktören Axel Lundgren i Oskarshamn som blir huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1916-02-21
AB Bön i Ed i Dals-Eds socken köper fartyget som då var liggande i Nyköpings hamn. Ny hemort blir Strömstad. Till huvudredare utses förvaltaren Emanuel Sebulon Olsson.
1917-07-31
Fartyget köps för 15.000 kronor av Rederi AB Auda i Ed i Dals-Eds socken. Hemort Ed och huvudredare troligen A E Walander..
1917-10-11
Grosshandlaren Josua Adalbert Brimberg i Halmstad köper för 45.000 kronor ensam fartyget och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Halmstad.
1920-05-19
Denna gång säljs fartyget för 55.021,46 kronor till AB Halmstads Kolaffär i Halmstad och med samma hemort som tidigare. Ny huvudredare Kaptenen Grefve F. af Trampe.
1923-05-28
Fartyget säljs genom firma Lindblom & Co AB i Halmstad till ett rederi i Vårdö på Åland med sjökapten K. E. Karlsson som företrädare.
1924-11-12
Efter att ha inkommit i haveri till Fårösund och där kondemnerats säljer finske ägaren fartyget till fyrmästaren G. Bourgström på Gotska Sandön till ett pris av 1200 kronor.
1924-11-15
Fartyget köps av Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB och under vintern/våren 1924-25 förändrades fartyget till pråm under namnet T. B. 365 med hemort Stockholm. Nytt svenskt certifikat med den gamla signalen och reg. nr. utgivet 1925-04-18. Hemmahamn Stockholm.
1929-11-27
I ett brev till kommerskollegium från Stockholms Transport- och Bogserings AB informeras om att fartyget nu används som magasin och därför bör avföras ur fartygsregistret.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Boken ”Med Seil Damp Motor, Bornholmske skibe 1850-1998”
(ISBN 87 88179 35 4) - Lloyd’s Register
- Oskarshamns sjöfartsförening.