Basfakta:
- Engelskt reg. nr. 112427
- Svensk signal: HMGS
- Svenskt reg. nr: 1233
- Längd: 94,6 fot (28,18 meter)
- Bredd: 22,25 fot (6,59 meter)
- Djupgående: 9,85 fot (2,91 meter)
- Dräktighet:
- 1875: 120,05 ton
- 1876: 125,83 registerton
- 1896: 117,01 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1875
Byggd på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Olaus Olsson för sjökapten Seth Wickberg i Oskarshamn som då även blev huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 28/4 1875.
1886-11-05
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi i Oskarshamn. Ingen ändring av huvudredare eller hemort.
1887-05-11
Ett nytt partrederi i Oskarshamn med två deltagare äger nu fartyget. Handlaren Olof Wingren utses till huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1889-04-24
Efter förändringar i äganderätten till fartyget utses sjökaptenen Frans Rosenström till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1894-04-19
Återigen ändringar i rederiet och som huvudredare återkom vice konsuln Olof Wingren. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1896-04-15
Till ny huvudredare utses handlaren Johan Peter Wingren i Oskarshamn.
1898-03-02
Ett partrederi med fyra deltagare i Västervik köper fartyget och utser befraktningsagenten Knut Albin Sixten Petersson till huvudredare. Ny hemort Västervik.
1900-11-10
I ett meddelande från norske och svenske generalkonsuln i London till kommerskollegium 11/10 anges att fartyget sålts på offentlig auktion till Engelsk köpare varför fartyget skall avregistreras från svenskt register.
1901
Fartyget registrerat på D.T. Sharper i West Hartlepool och namnändrat till Eustace samt hemmahörande i West Hartlepool.
1902
Fartyget strandade i December 1902 och kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Lloyds Register
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn