Basfakta:
- Svensk signal: JVDT/SHXU
- Svenskt reg. nr.: 5675
- Längd: 29,49 meter
- Bredd: 7,40 meter
- Djup: 2,98 meter
- Dräktighet:
- 1915: 121,18 registerton
- 1932: 110,54 registerton
- 1937: 111,81 registerton
- 1941: 113,55 registerton
- 1948: 117,49 registerton
- Riggning/typ: 3-mast skonare/3-mast motorskonare
Historik:
1915
Fartyget är byggt på Landskrona Nya Varvs AB i Landskrona för ett partrederi i Skillinge med skepparen Jöns Wickman i Skillinge som huvudredare. Hemort Skillinge.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 14/4 1915.
1926-01-12
Då tidigare huvudredaren avlidit utser rederiet skepparen Henrik Månsson i Skillinge till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1932-01-21
Då fartyget var på resa med trälast från Härnösands distrikt mot Köpenhamn grundstötte det 26/9 1931 vid Tokenäs udde på norra Öland, drogs flott och bogserades in av bärgningsångaren Mercur till Kalmar där hon besiktades och kondemnerades 24/10 1931.
På efterföljande haveriauktion köptes hon för 3000 kronor av ett partrederi i Påskallavik med skeppsredaren Gustaf Georg Esaias Olsson i Påskallavik som huvudredare. Rederiet bogserar fartyget till Saltviks Slip i Oskarshamn där man reparera det till fullt sjövärdigt skick samt förser det med hjälpmaskin.
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat, som motorskonare med samma registreringsnummer och signal som tidigare, utfärdas vid datum ovan.
1950-07-29
På resa från Gdansk mot Norrköping med en last av kalisalt så sprang fartyget läck och sjönk på 90 meters djup ca 16 nm ONO från Rixhöft fyr. Besättningen gick i livbåten och räddades av den danska ångaren Tessa Dan som förde dom till Gdynia.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat