Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 66,15 fot
- Bredd: 23,50 fot
- Djupgående: 9,10 fot
- Dräktighet:
- 1855: 38,94 svåra läster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
Fartyget byggd okänt år och av okänd byggmästare i Gävle.
1855
Fartyget förbyggs i Öregrund av skeppsbyggmästaren J. Cammarstedt för ett partrederi i Mönsterås med sjökapten Edvard Hamberg som huvudredare. Fartygets hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 21/6 1855.
Fartyget rapporteras 1856 som troligt vrak efter att ha strandat 17 december 1855 utanför Egby på Öland under resa från Köpenhamn med en last av kaffe och islandsull.
1857-04-21
Ett partrederi med skepparen Frans Hamberg i Hullingsmåla i Ålem som huvudredare erhåller nytt fribrev vid datum ovan. Fartygets hemort Pataholm.
Någon notering om att fartyget genomgått reparation eller förbyggnad efter strandningen 1855 saknas.
1863-04-24
Destinerad med en trälast till Randers strandade fartyget på Dämmans redd utanför Vållö och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Kalmar Sjömanshus, Mönstringsliggare
- Aftonbladet 1856-01-04
- Göteborgs Handels- Och Sjöfartstidning 1863-04-28
- Calmarposten 1863-04-29