Basfakta:
- Svensk signal: HBSF
- Svenskt reg. nr.: 812
- Längd: 71,20 fot
- Bredd: 22,20 fot
- Djup: 8,50 fot
- Dräktighet:
- 1857: 42,44 svåra läster
- 1866: 24,5 nyläster eller 79,0 registerton
- 1869: 27,0 nyläster eller 85,79 registerton
- 1885: 77,61 registerton
- 1895: 70,64 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1857
Byggd i Gävle av skeppsbyggmästaren och skepparen Johan Bomgren för egen räkning. Bomgren blev även huvudredare. Fartygets hemort Gävle.
Första fribrev utfärdat 21/7 1857.
1866-05-09
Grosshandlaren Per Philip Wigéus i Stockholm köper ensam fartyget och blir huvudredare. Fartygets hemort Stockholm.
1868-04-16
Ett partrederi i Oskarshamn med hemmansägaren Nils Larsson i Hycklinge, Döderhult som huvudredare blir fartygets nya ägare. Ny hemort Oskarshamn.
1869-05-10
Rederiet låter skeppsbyggmästaren Nils Peter Carstens förbygga fartyget på varv i Oskarshamn. I övrigt inga ändringar.
1871-04-18
Skepparen Nils Mårtensson i Skillinge är huvudredare i det partrederi som är nya ägare och där fartygets hemort blir Simrishamn.
1872-02-20
Skepparen Anders Andersson i Skillinge utses av rederiet till ny huvudredare.Hemort fortfarande Simrishamn.
1876-04-13
Ett nytt partrederi med skepparen Per Svensson i Nöbbelöv som huvudredare köper fartyget vars hemort Simrishamn kvarstår.
1885-05-09
Rederiet, som nu utökats med C H Hasselgren i Figeholm, låter förbygga fartyget på Figeholms skeppsvarv av skeppsbyggmästaren A P Andersson. Ny hemort blir Skillinge. Inga övriga ändringar.
1889-02-05
Efter förändringar i rederiet utses skepparen Per Olsson i Skillinge till ny huvudredare. Ny hemort Simrishamn.
1894-01-16
I samband med utgivandet av Nationalitets- och registreringscertifikat ändras hemorten till Skillinge.
1912-03-29
Ett partrederi med skepparen Johan Algot Wennberg på Lövö, Timmernabben är huvudredare i det partrederi som för 2000 kronor köper fartyget och där hemorten blir Timmernabben.
1919-05-24
Rederiet ändrar hemort till Pataholm. I övrigt inga ändringar.
1924-06-14
Under resa från Bläse mot Dynäs sprang fartyget läck i närheten av Finngrundets fyrskepp. Med hjälp av fyrpersonalen ankrade fartyget på grunt vatten där det senare sjönk. Besättningen fördes iland i Öregrund av fyrskeppets personal. Avfördes ur registret 1926.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat