Basfakta:
- Svensk signal: HSVT/SHVR
- Svenskt reg. nr.: 167
- Längd: 19,5 meter
- Bredd: 6,55 meter
- Djup: 2,44 meter
- Dräktighet:
- 1874: 21 nyläster
- 1877-80: 53,87 ton
- 1887: 58,6 registerton
- 1888: 60,77 registerton
- 1894: 54,19 registerton
- 1898: 53,20 registerton
- 1919: 53,48 registerton
- 1928: 45,7 registerton
- 1936: 46,61 registerton
- Riggning/typ: slup/skonare
Historik:
1874?
Troligen byggd i Eds socken i Kalmar län 1874 som slup för skepparen A. G. Olsson i Västervik. Olsson var ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort Västervik.
Fartyget registreras i Västerviks sjömanshus fartygsregister 29/9 1874 med reg. nr. 99.
Första fribrev utfärdat 14/6 1887 efter att fartyget förbyggts och riggats om till skonare på varv i Västervik av skeppsbyggmästaren Emil Nordström.
Under resa i April 1890 från Västervik mot Stettin med en last av granitblock strandade fartyget i närheten av Swinemünde men kunde räddas och reparerades i Swinemünde.
1892-05-07
Ett partrederi i Lerberget med styrmannen Johannes Malmberg som huvudredare blir nya ägare till fartyget. Fartygets nya hemort blir Lerberget.
1897-01-30
Skepparen Petter Olsson i Viken köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Viken.
1904-12-13
Fartyget köps av skepparen John Leo Nilsson i Gullholmen. Nilsson blir som ensam ägare även huvudredare. Ny hemort Gullholmen.
1908-07-24
Skepparen Karl August Viktor Karlsson i Västervik är för 2250 kronor ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Västervik.
1913-04-16
Skepparen Karl Johan Johansson i Stämshult, Hjorted blir efter köp både ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort Hjorted.
1920-06-04
Då ägaren flyttat till Nynäs, Figeholm ändras fartyget hemort till Figeholm. Inga andra ändringar i samband med flytten.
1928 rapporterar ägaren till Kommerskollegium att fartyget utrustats med en hjälpmotor om 28 hästkrafter. Ingen information om var förändringen är gjord.
1945-04-23
Fartyget köps för 14000 kronor av skepparen Henrik Martin Andersson i Klintemåla och som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets nya hemort blev Klintemåla.
1969
Certifikatet återsändes till Sjöfartsstyrelsen i nov 1959 då hon inte varit i fart sedan 1955 och därefter varit upplagt. 1969 avregistreras fartyget. Enligt en källa så sänktes hon vid Borholmens norra sida utanför Klintemåla i mitten på 1980-talet.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Västerviks sjömanshus, fartygsregister.
- Sveriges skeppslista